Focus: Supporting Giftedness
Introduction and Presentation of a Seminar on the Theoretical and Practical Training of Student Teachers in Mathematics
DOI:
https://doi.org/10.11576/hlz-7452Keywords:
concept of giftedness, promotion of giftedness, mathematics teacher training, teacher trainingAbstract
Supporting potentially gifted learners is a central task in the education system and therefore also poses a particular challenge for teacher training. But how can their knowledge and skills in gifted education be specifically expanded? This article presents an in-depth mathematics didactics seminar that creates a close link between scientific foundation and practical application through a two-week alternation of theoretical and practical sessions. The students broadened their professional and didactic perspectives by independently leading research sessions as part of the “Junge Mathe-Adler Frankfurt” and by intensively examining various models of giftedness and approaches to support. A survey of the students’ beliefs and opinions regarding giftedness before and after the event shows the development of their understanding of the topic, especially mathematical giftedness and its diagnostics. The seminar thus illustrates how university teaching can contribute to the qualification of prospective teachers for gifted education.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Simone Jablonski, Melanie Schubert, Matthias Ludwig

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Sämtliche Inhalte der HLZ werden freigegeben unter der Creative-Commons-Lizenz Namensnennung, Weitergabe unter gleichen Bedingungen, Version 4.0 International (CC BY-SA 4.0). Die Urheber_innen und die Rechteinhaber_innen der in der HLZ veröffentlichten Beiträge gewähren grundsätzlich allen Nutzer_innen unwiderruflich das freie, weltweite Zugangsrecht zu diesen Veröffentlichungen. Unter der Bedingung, dass Autor_innen und Herausgeber_innen gemäß der Zitationshinweise sowie die Lizenz als »Lizenz: CC BY-SA 4.0« einschließlich der untenstehenden Lizenz-URL genannt werden, dürfen die Beiträge der HLZ vervielfältigt, weitergereicht und auf beliebige Weise genutzt werden, auch kommerziell und ebenso online wie in gedruckter oder anderer Form. Auch die Bearbeitung ist erlaubt unter der zusätzlichen Bedingung, dass das neu entstandene Werk als Bearbeitung gekennzeichnet wird und im Falle einer Veröffentlichung unter derselben Lizenz wie in der HLZ freigegeben wird.