The 9-Field Competence Matrix as an Interdisciplinary Model for Digital Competence
A Theoretical Orientation Framework for a Curricularly Anchored University Module
DOI:
https://doi.org/10.11576/hlz-7259Keywords:
modeling, digital education, university didactics, digital skills, teacher educationAbstract
Increasing digitization in all areas of life is also creating new challenges and requirements, especially for educational institutions and the preparation of both teachers and learners for life in the digitized world. In addition to the design of digital teaching-learning processes, the teaching and promotion of digital skills is central to this. To dovetail these two areas, a theoretical framework is required that focuses on professional skills in the context of digital education. The 9-field competence matrix presented here provides such a basis for orientation with the initial results of a factorial investigation that support the nine fields described in this competence matrix. The matrix serves as a cross-phase model for a curricular anchored university module for the promotion of digital competences of students as well as for the planning and design of digital teaching-learning processes. The article concludes with a conclusion and outlook on the potential of the 9-field com-petence matrix to be adapted to other educational areas, such as the second phase of teacher training.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Aida Mesanovic-Voigt, Angelika Preisfeld

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Sämtliche Inhalte der HLZ werden freigegeben unter der Creative-Commons-Lizenz Namensnennung, Weitergabe unter gleichen Bedingungen, Version 4.0 International (CC BY-SA 4.0). Die Urheber_innen und die Rechteinhaber_innen der in der HLZ veröffentlichten Beiträge gewähren grundsätzlich allen Nutzer_innen unwiderruflich das freie, weltweite Zugangsrecht zu diesen Veröffentlichungen. Unter der Bedingung, dass Autor_innen und Herausgeber_innen gemäß der Zitationshinweise sowie die Lizenz als »Lizenz: CC BY-SA 4.0« einschließlich der untenstehenden Lizenz-URL genannt werden, dürfen die Beiträge der HLZ vervielfältigt, weitergereicht und auf beliebige Weise genutzt werden, auch kommerziell und ebenso online wie in gedruckter oder anderer Form. Auch die Bearbeitung ist erlaubt unter der zusätzlichen Bedingung, dass das neu entstandene Werk als Bearbeitung gekennzeichnet wird und im Falle einer Veröffentlichung unter derselben Lizenz wie in der HLZ freigegeben wird.