“New Format, Uncertainty, Nervousness” – A Performance Exam in Professional Teaching Studies for Vocational Schools from the Perspective of Students and Examiners
DOI:
https://doi.org/10.11576/hlz-7233Keywords:
competence orientation, performance, examination, teacher training, vocational trainingAbstract
Social and digital transformation processes are influencing the culture of teaching and learning at colleges and universities. This article explicitly focusses on the changing exam culture. As part of the P:INK LBS project (“Examinations: innovative and competence-oriented in teacher education programs for vocational schools”), a performance test was developed and evaluated in teacher training in the vocational fields of health sciences, cosmetology, and nursing science based on examination formats from medicine and the health professions (e.g. OSCE). The article begins by explaining the structure of the project and the associated perfor-mance exam against the background of competence orientation in vocational train-ing and the concept of constructive alignment. The evaluation results from the students and examiners reflect great interest in innovative examinations and motivation for the new exam format. Challenges in preparation and organization are also highlighted. Finally, the results are discussed and reflected on, considering relevant literature and the students’ own project experience.
-
Abstract223
-
Beitrag 85
-
Online-Supplement 1 0
-
Online-Supplement 2 0
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Katharina Schwanke, Katrin Kunze, Andrej Schlobinski, Ursula Walkenhorst

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Sämtliche Inhalte der HLZ werden freigegeben unter der Creative-Commons-Lizenz Namensnennung, Weitergabe unter gleichen Bedingungen, Version 4.0 International (CC BY-SA 4.0). Die Urheber_innen und die Rechteinhaber_innen der in der HLZ veröffentlichten Beiträge gewähren grundsätzlich allen Nutzer_innen unwiderruflich das freie, weltweite Zugangsrecht zu diesen Veröffentlichungen. Unter der Bedingung, dass Autor_innen und Herausgeber_innen gemäß der Zitationshinweise sowie die Lizenz als »Lizenz: CC BY-SA 4.0« einschließlich der untenstehenden Lizenz-URL genannt werden, dürfen die Beiträge der HLZ vervielfältigt, weitergereicht und auf beliebige Weise genutzt werden, auch kommerziell und ebenso online wie in gedruckter oder anderer Form. Auch die Bearbeitung ist erlaubt unter der zusätzlichen Bedingung, dass das neu entstandene Werk als Bearbeitung gekennzeichnet wird und im Falle einer Veröffentlichung unter derselben Lizenz wie in der HLZ freigegeben wird.