Rethink! From Scientific to School-Oriented Experimentation.
A Teaching Concept for Prospective Physics Teachers
DOI:
https://doi.org/10.11576/hlz-7118Keywords:
physics, teacher training program, experiment, physics instructionAbstract
While the role of experiments in science is to gain knowledge, there are several other (didactic) purposes of experiments in school. Therefore, prospective physics teachers need to acquire specific competencies to design experimental learning environments. In this article, we explore the differences between scientific and school-oriented experimentation, and introduce a teaching concept that aims to support prospective physics teachers in changing their perspective from the former to the latter. Following the concept, we report on its (repeated) implementation in a university course, and present the results of an initial evaluation.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Yvonne Webersen, Josef Riese

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Sämtliche Inhalte der HLZ werden freigegeben unter der Creative-Commons-Lizenz Namensnennung, Weitergabe unter gleichen Bedingungen, Version 4.0 International (CC BY-SA 4.0). Die Urheber_innen und die Rechteinhaber_innen der in der HLZ veröffentlichten Beiträge gewähren grundsätzlich allen Nutzer_innen unwiderruflich das freie, weltweite Zugangsrecht zu diesen Veröffentlichungen. Unter der Bedingung, dass Autor_innen und Herausgeber_innen gemäß der Zitationshinweise sowie die Lizenz als »Lizenz: CC BY-SA 4.0« einschließlich der untenstehenden Lizenz-URL genannt werden, dürfen die Beiträge der HLZ vervielfältigt, weitergereicht und auf beliebige Weise genutzt werden, auch kommerziell und ebenso online wie in gedruckter oder anderer Form. Auch die Bearbeitung ist erlaubt unter der zusätzlichen Bedingung, dass das neu entstandene Werk als Bearbeitung gekennzeichnet wird und im Falle einer Veröffentlichung unter derselben Lizenz wie in der HLZ freigegeben wird.