Teachers as Mentors in Practical School Study Phases
A Systematic Review of National Research Work
DOI:
https://doi.org/10.11576/hlz-6925Keywords:
Mentors, review, teacher education, practical school study phaseAbstract
Practical school study phases represent a central element in teacher training, in which great importance can be attributed to the support provided by the accompanying teachers at internship schools. Due to their central position within the framework of the introduction of long-term internships, the role of these mentors has been increasingly investigated empirically in recent years.
To date, however, a systematic overview of the empirical findings has not yet been available. This contribution addresses this desideratum. It examines which findings on “mentors in practical school study phases” are available in empirical studies in the Federal Republic of Germany and which research designs and instruments are used. To do so, a systematic review was conducted, which is primarily suitable for providing a transparent overview of the existing discourse on the topic. Due to the numerous differences between the DACH-countries in the system of teacher education and with regard to the framework conditions for mentors, the selection of studies is limited exclusively to the Federal Republic of Germany.
The studies included in the review were evaluated using a qualitative content analysis. As a result, it was possible to use a deductive and inductively supplemented procedure to develop a systematization of the study situation on “mentors in practical school study phases”, which is based on the input-process-output scheme according to Scheerens (2017).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Norman Reppel, Dana Bergmann, Fabian Gräsel, Robert W. Jahn, Raphaela Porsch

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Sämtliche Inhalte der HLZ werden freigegeben unter der Creative-Commons-Lizenz Namensnennung, Weitergabe unter gleichen Bedingungen, Version 4.0 International (CC BY-SA 4.0). Die Urheber_innen und die Rechteinhaber_innen der in der HLZ veröffentlichten Beiträge gewähren grundsätzlich allen Nutzer_innen unwiderruflich das freie, weltweite Zugangsrecht zu diesen Veröffentlichungen. Unter der Bedingung, dass Autor_innen und Herausgeber_innen gemäß der Zitationshinweise sowie die Lizenz als »Lizenz: CC BY-SA 4.0« einschließlich der untenstehenden Lizenz-URL genannt werden, dürfen die Beiträge der HLZ vervielfältigt, weitergereicht und auf beliebige Weise genutzt werden, auch kommerziell und ebenso online wie in gedruckter oder anderer Form. Auch die Bearbeitung ist erlaubt unter der zusätzlichen Bedingung, dass das neu entstandene Werk als Bearbeitung gekennzeichnet wird und im Falle einer Veröffentlichung unter derselben Lizenz wie in der HLZ freigegeben wird.