Maps for Sustainable Development in Teacher Education: A Digital Learning Unit (OER) to Promote Critical Analysis Skills
DOI:
https://doi.org/10.11576/hlz-6924Keywords:
Sustainable Development, subject didactics, geography, cartography, Open Educational ResourcesAbstract
Unsustainable developments are often represented using maps. However, maps are not objective media, but are used in social discourse to shape the formation of opinions. Since sustainability discourses are characterized by a particularly high level of controversy, critical map analysis skills are necessary to evaluate the widely used sustainability maps according to scientific criteria. In order for teachers of geography, history and social sciences to be able to impart critical map skills to their students in the context of education for sustainable development in their later professional lives, they must acquire and learn to apply these skills during their studies. Therefore, a digital learning unit on the topic of “Critical Analysis of Sustainable Development Maps” was designed, evaluated and published for teacher training.
In this article, this learning unit is presented and embedded in the concept of critical cartography. The results of the evaluation are then presented.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Günther Weiss, Frederik von Reumont, Alexandra Budke

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Sämtliche Inhalte der HLZ werden freigegeben unter der Creative-Commons-Lizenz Namensnennung, Weitergabe unter gleichen Bedingungen, Version 4.0 International (CC BY-SA 4.0). Die Urheber_innen und die Rechteinhaber_innen der in der HLZ veröffentlichten Beiträge gewähren grundsätzlich allen Nutzer_innen unwiderruflich das freie, weltweite Zugangsrecht zu diesen Veröffentlichungen. Unter der Bedingung, dass Autor_innen und Herausgeber_innen gemäß der Zitationshinweise sowie die Lizenz als »Lizenz: CC BY-SA 4.0« einschließlich der untenstehenden Lizenz-URL genannt werden, dürfen die Beiträge der HLZ vervielfältigt, weitergereicht und auf beliebige Weise genutzt werden, auch kommerziell und ebenso online wie in gedruckter oder anderer Form. Auch die Bearbeitung ist erlaubt unter der zusätzlichen Bedingung, dass das neu entstandene Werk als Bearbeitung gekennzeichnet wird und im Falle einer Veröffentlichung unter derselben Lizenz wie in der HLZ freigegeben wird.