From Sport Didactics to Ecological Change?
Discourses on Practices of Sustainable Development Promotion from the Perspective of Student Teachers Specializing in Physical Education
DOI:
https://doi.org/10.11576/hlz-6919Keywords:
Education for sustainable development, sport pedagogy, teacher training, praxeology, discourse, subjectAbstract
With a scientific interest in education for sustainable development (ESD), this article takes a look at the teaching and learning practices of student teachers in the subject of sport with regard to the promotion of their position as role models. The research examines the praxeological question of whether sustainable action in sports practices turns student teachers into sustainable subjects. The understanding of sustainable development, which was theoretically awakened in a project course and developed through socio-physical movement practices, is empirically explored in the context of future-oriented transformational education against the background of how practices constitutively play into the individual understanding of the world. Discourses on sustainability practices generated in group discussions illustrate how the handling of learning processes plays into the formation of subject positions and how modes of subjectivation lead to the acceptance or rejection of sustainable development promotion in school sport.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Sabine Hafner

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Sämtliche Inhalte der HLZ werden freigegeben unter der Creative-Commons-Lizenz Namensnennung, Weitergabe unter gleichen Bedingungen, Version 4.0 International (CC BY-SA 4.0). Die Urheber_innen und die Rechteinhaber_innen der in der HLZ veröffentlichten Beiträge gewähren grundsätzlich allen Nutzer_innen unwiderruflich das freie, weltweite Zugangsrecht zu diesen Veröffentlichungen. Unter der Bedingung, dass Autor_innen und Herausgeber_innen gemäß der Zitationshinweise sowie die Lizenz als »Lizenz: CC BY-SA 4.0« einschließlich der untenstehenden Lizenz-URL genannt werden, dürfen die Beiträge der HLZ vervielfältigt, weitergereicht und auf beliebige Weise genutzt werden, auch kommerziell und ebenso online wie in gedruckter oder anderer Form. Auch die Bearbeitung ist erlaubt unter der zusätzlichen Bedingung, dass das neu entstandene Werk als Bearbeitung gekennzeichnet wird und im Falle einer Veröffentlichung unter derselben Lizenz wie in der HLZ freigegeben wird.