Racism-Critical Perspectives for Teacher Education
DOI:
https://doi.org/10.11576/hlz-6649Keywords:
racism, race, racism-critique, teacher education, educational inequityAbstract
Racism as a social power relation is inscribed in, and affects, all areas of everyday life. Even educational institutions such as universities and schools function as powerful spheres in which racism-related inequities are (re-)produced. For (future) teachers to be able to critically counteract and prevent structural racism, cross-disciplinary and structurally anchored opportunities for sensitization need to be implemented during their professionalization. Although racism-critical perspectives have been increasingly considered in the social and educational sciences as well as didactics, racism-critique has not been implemented as a cross-sectional task in teacher education so far.
At the Leibniz University Hannover, researchers from various disciplines concretized different diversity dimensions with the aim of developing a reflective disposition of teacher performance (Reflexive Handlungsfähigkeit) to model a heterogeneity-sensitive teacher education as part of the “Qualitätsoffensive Lehrerbildung” (QLB). In this article, we discuss the construction of “differences” relevant to racism in the context of exclusion and educational inequity and address racism-critical perspectives for teacher education. Following a brief contextualization of “Rasse” and race (chap. 2), we will outline the understanding of racism as a social power relation (chap. 3), discuss the relevance of racism (critique) in school contexts based on empirical findings (chap. 4), and consider general approaches, goals, and perspectives for racism-critical teacher education (chap. 5).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Alena Beck, Prof. Dr. Marc Thielen, Niklas-Max Thönneßen

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Sämtliche Inhalte der HLZ werden freigegeben unter der Creative-Commons-Lizenz Namensnennung, Weitergabe unter gleichen Bedingungen, Version 4.0 International (CC BY-SA 4.0). Die Urheber_innen und die Rechteinhaber_innen der in der HLZ veröffentlichten Beiträge gewähren grundsätzlich allen Nutzer_innen unwiderruflich das freie, weltweite Zugangsrecht zu diesen Veröffentlichungen. Unter der Bedingung, dass Autor_innen und Herausgeber_innen gemäß der Zitationshinweise sowie die Lizenz als »Lizenz: CC BY-SA 4.0« einschließlich der untenstehenden Lizenz-URL genannt werden, dürfen die Beiträge der HLZ vervielfältigt, weitergereicht und auf beliebige Weise genutzt werden, auch kommerziell und ebenso online wie in gedruckter oder anderer Form. Auch die Bearbeitung ist erlaubt unter der zusätzlichen Bedingung, dass das neu entstandene Werk als Bearbeitung gekennzeichnet wird und im Falle einer Veröffentlichung unter derselben Lizenz wie in der HLZ freigegeben wird.