Promoting Self-Reflection and Further Development Orientation through Reflection-Oriented Workshops in Teacher Education
DOI:
https://doi.org/10.11576/hlz-6392Keywords:
reflection, professionalization, competence development, teacher educationAbstract
In the context of teacher professionalization, self-reflection is an essential requirement because it is central to the further development of one’s own competences. This connection underlines the need to promote self-reflection and further development orientation already in the first phase of teacher education. For this purpose, targeted reflection-oriented workshops seem to be promising, especially due to the social nature of this method. In order to investigate the effects of reflection-oriented workshops and the connection between self-reflection and development orientation, both constructs were examined using a sample of N = 646 student teachers attending workshops on generic competences. Data was collected before, immediately after and four to six weeks after the reflection-oriented work-shops by questionnaire. Variance analyses show significant effects on self-reflection immediately after the workshops, as well as a constant expression four to six weeks later. In addition, a significant increase in further development orientation can be found across the three measuring points. Furthermore, there has been a positive effect of self-reflection on the increase in development orientation.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Sabrina M. Kleine, Sylvia Sohlau, Dr. Andreas Seifert, Prof. Dr. Heike M. Buhl

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Sämtliche Inhalte der HLZ werden freigegeben unter der Creative-Commons-Lizenz Namensnennung, Weitergabe unter gleichen Bedingungen, Version 4.0 International (CC BY-SA 4.0). Die Urheber_innen und die Rechteinhaber_innen der in der HLZ veröffentlichten Beiträge gewähren grundsätzlich allen Nutzer_innen unwiderruflich das freie, weltweite Zugangsrecht zu diesen Veröffentlichungen. Unter der Bedingung, dass Autor_innen und Herausgeber_innen gemäß der Zitationshinweise sowie die Lizenz als »Lizenz: CC BY-SA 4.0« einschließlich der untenstehenden Lizenz-URL genannt werden, dürfen die Beiträge der HLZ vervielfältigt, weitergereicht und auf beliebige Weise genutzt werden, auch kommerziell und ebenso online wie in gedruckter oder anderer Form. Auch die Bearbeitung ist erlaubt unter der zusätzlichen Bedingung, dass das neu entstandene Werk als Bearbeitung gekennzeichnet wird und im Falle einer Veröffentlichung unter derselben Lizenz wie in der HLZ freigegeben wird.