Functions of Central Subject-Related Concepts in Teacher Education
An Explorative Interview Study on the Science Didactics of Subjects in Teacher Training Programs for Secondary School Teachers
DOI:
https://doi.org/10.11576/hlz-6331Keywords:
core concepts, subject-related concepts, professional training of secondary school teachers, science education, communication of knowledgeAbstract
The article is dedicated to the role of central subject-related concepts in connection with science-didactic considerations in teacher training. The discussion focuses on structure-forming subject cores, which are at the same time presented as links between the university discipline and the respective school subject. After a theoretical foundation, the results of an explorative interview study with scientists of the subjects and their didactics involved in teacher education are reported. Not only the high relevance of central subject-related concepts in teacher education becomes clear, but also their multidimensionality and complexity. A first systematization attempt of the thematization of central subject-related concepts in (school) subject-related teacher training shows that they are understood both as objectivations of central thought patterns in the subject and as science-didactic practices of explaining, showing and dynamic knowledge genesis, which – going beyond competence orientation in a meta-reflexive sense – are supposed to establish subject-related connections that could get lost in a time of specialization and differentiation.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Ulrike Greiner, Fabio Nagele, Bettina Bussmann, Angela Hof, Irmtraud Kaiser, Christoph Kühberger, Günter Maresch , Hubert Weiglhofer

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Sämtliche Inhalte der HLZ werden freigegeben unter der Creative-Commons-Lizenz Namensnennung, Weitergabe unter gleichen Bedingungen, Version 4.0 International (CC BY-SA 4.0). Die Urheber_innen und die Rechteinhaber_innen der in der HLZ veröffentlichten Beiträge gewähren grundsätzlich allen Nutzer_innen unwiderruflich das freie, weltweite Zugangsrecht zu diesen Veröffentlichungen. Unter der Bedingung, dass Autor_innen und Herausgeber_innen gemäß der Zitationshinweise sowie die Lizenz als »Lizenz: CC BY-SA 4.0« einschließlich der untenstehenden Lizenz-URL genannt werden, dürfen die Beiträge der HLZ vervielfältigt, weitergereicht und auf beliebige Weise genutzt werden, auch kommerziell und ebenso online wie in gedruckter oder anderer Form. Auch die Bearbeitung ist erlaubt unter der zusätzlichen Bedingung, dass das neu entstandene Werk als Bearbeitung gekennzeichnet wird und im Falle einer Veröffentlichung unter derselben Lizenz wie in der HLZ freigegeben wird.