Fostering TEFL-Specific Digital Competences of English Student Teachers and In-Service Teachers in a Cross-Phase Collaborative Seminar
DOI:
https://doi.org/10.11576/hlz-6324Keywords:
community of practice (CoP), teacher education, higher education, English, digitalization, theory-practice relationshipAbstract
Since the publication of the new standards for teacher education in Germany (KMK, 2019) fostering digital competences has become a joint task of lecturers involved in the courses of studies for future teachers. This article presents a project conducted in the context of the COMeIN initiative (Communities of Practice NRW für eine innovative Lehrerbildung [German for: CoP NRW for an innovative teacher education]) at the University of Wuppertal. A seminar concept for fostering TEFL-specific digital competences was developed and evaluated. Findings from the seminar “Technology Assisted EFL Vocabulary Teaching and Learning: From Theory to Practice”, which was conducted during the winter term 2022/2023, are presented. Student teachers and in-service teachers worked collaboratively in CoPs in order to develop digital lexical tasks for EFL classrooms. The student teachers prepared a teacher training session in which they introduced theoretical assumptions and empirical evidence about learning vocabulary with digital media and their implications for teaching. Student teachers and in-service teachers worked together to create teaching materials for students of different grades from primary and secondary schools. The in-service teachers implemented the tasks in their classrooms and provided extensive feedback on the quality of the designed tasks for the student teachers. This study investigates how student teachers and in-service teachers perceive their own digital competences related to teaching vocabulary with digital tools before and after having taken part in this cross-phase collaborative seminar and how they evaluate various aspects of such a seminar concept.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Paulina Lehmkuhl, Stefanie Frisch

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Sämtliche Inhalte der HLZ werden freigegeben unter der Creative-Commons-Lizenz Namensnennung, Weitergabe unter gleichen Bedingungen, Version 4.0 International (CC BY-SA 4.0). Die Urheber_innen und die Rechteinhaber_innen der in der HLZ veröffentlichten Beiträge gewähren grundsätzlich allen Nutzer_innen unwiderruflich das freie, weltweite Zugangsrecht zu diesen Veröffentlichungen. Unter der Bedingung, dass Autor_innen und Herausgeber_innen gemäß der Zitationshinweise sowie die Lizenz als »Lizenz: CC BY-SA 4.0« einschließlich der untenstehenden Lizenz-URL genannt werden, dürfen die Beiträge der HLZ vervielfältigt, weitergereicht und auf beliebige Weise genutzt werden, auch kommerziell und ebenso online wie in gedruckter oder anderer Form. Auch die Bearbeitung ist erlaubt unter der zusätzlichen Bedingung, dass das neu entstandene Werk als Bearbeitung gekennzeichnet wird und im Falle einer Veröffentlichung unter derselben Lizenz wie in der HLZ freigegeben wird.