Emotional Experience and Emotion Regulation of Teacher Training Students in the Practical Semester – A Diary Study
DOI:
https://doi.org/10.11576/hlz-6300Keywords:
emotions, emotion regulation, teacher education, practical semesterAbstract
Emotions and dealing with emotions are particularly important for future teachers. The ability of future teachers to actively deal with their emotions is a decisive factor for the development of teaching professionalism and for mental health in the future profession. The handling of emotions by future teachers has so far only been addressed to a limited extent or selectively in teacher training. The practical semester is a phase of teacher training that can be highly emotionally charged for teacher training students due to the new challenges and tasks. The present diary study examines specific emotion-triggering private-professional situations in the everyday life of teacher training students (n=10) in the practical semester. In this context, the valence (positive – negative) of the experienced emotions and the situation-specific emotion regulation were also examined. The teacher training students were instructed to indicate whether they regulated an emotion in a situation-specific way by using cognitive reappraisal, expressive suppression, or a free expression of emotion as an emotion regulation strategy. A total of 126 emotion-triggering situations were named in the practical semester, which can be divided into a school, private-professional and training context. The teacher training students stated that they had experienced more positive than negative emotions in specific situations. The free expression of emotions was used in most cases as an emotion regulation strategy.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Alexander Will, Tobias Jenert

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Sämtliche Inhalte der HLZ werden freigegeben unter der Creative-Commons-Lizenz Namensnennung, Weitergabe unter gleichen Bedingungen, Version 4.0 International (CC BY-SA 4.0). Die Urheber_innen und die Rechteinhaber_innen der in der HLZ veröffentlichten Beiträge gewähren grundsätzlich allen Nutzer_innen unwiderruflich das freie, weltweite Zugangsrecht zu diesen Veröffentlichungen. Unter der Bedingung, dass Autor_innen und Herausgeber_innen gemäß der Zitationshinweise sowie die Lizenz als »Lizenz: CC BY-SA 4.0« einschließlich der untenstehenden Lizenz-URL genannt werden, dürfen die Beiträge der HLZ vervielfältigt, weitergereicht und auf beliebige Weise genutzt werden, auch kommerziell und ebenso online wie in gedruckter oder anderer Form. Auch die Bearbeitung ist erlaubt unter der zusätzlichen Bedingung, dass das neu entstandene Werk als Bearbeitung gekennzeichnet wird und im Falle einer Veröffentlichung unter derselben Lizenz wie in der HLZ freigegeben wird.