In-Process Quality Assurance of Digital Resources (OER)
An Approach for Teacher Education Using the Example of the Development of an Online Course
DOI:
https://doi.org/10.11576/hlz-6143Keywords:
OER quality, quality assurance of OER, digitalization, cross-phase teacher education, community of practice, Open Educational ResourcesAbstract
Increasingly, there is a demand for high-quality open-access resources that are aligned with needs and requirements for innovative teacher education. The dissemination and use of so-called Open Educational Resources (OER) is associated with the flexible promotion of digitization-related competencies across all three phases, which is currently still considered to be expandable. Reasons for this can be seen, among others, in the lack of approaches and systematizations to ensure the quality of such offerings. In addition, there is a lack of approaches that involve actors from educational administration and educational practice as OER users in the development process of OER. The article takes up these desiderata and presents an approach for in-process quality assurance of OER in teacher education, which is exemplified by the creation of an online course from the joint project COMeIN (Communities of Practice NRW for Innovative Teacher Education, Quality Offensive Teacher Education). In addition to the presentation and explanation of the quality assurance approach, the article also discusses the processes of cross-sectoral cooperation in quality assurance with their special features with regard to perspectives for teacher education.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Johanna Schulze, Prof. Dr. Bardo Herzig

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Sämtliche Inhalte der HLZ werden freigegeben unter der Creative-Commons-Lizenz Namensnennung, Weitergabe unter gleichen Bedingungen, Version 4.0 International (CC BY-SA 4.0). Die Urheber_innen und die Rechteinhaber_innen der in der HLZ veröffentlichten Beiträge gewähren grundsätzlich allen Nutzer_innen unwiderruflich das freie, weltweite Zugangsrecht zu diesen Veröffentlichungen. Unter der Bedingung, dass Autor_innen und Herausgeber_innen gemäß der Zitationshinweise sowie die Lizenz als »Lizenz: CC BY-SA 4.0« einschließlich der untenstehenden Lizenz-URL genannt werden, dürfen die Beiträge der HLZ vervielfältigt, weitergereicht und auf beliebige Weise genutzt werden, auch kommerziell und ebenso online wie in gedruckter oder anderer Form. Auch die Bearbeitung ist erlaubt unter der zusätzlichen Bedingung, dass das neu entstandene Werk als Bearbeitung gekennzeichnet wird und im Falle einer Veröffentlichung unter derselben Lizenz wie in der HLZ freigegeben wird.