Case Material for Developing Professional Emotional Competencies in Teacher Education
Design, Testing and Classification of Experience-Based Text Vignettes
DOI:
https://doi.org/10.11576/hlz-6074Keywords:
cluster analysis, emotional competencies, emotions, text vignettes, teacher educationAbstract
The theoretical prosocial classroom model underlines the relevance of emotional competencies as a significant resource for school success and well-being. Therefore, pre-service teachers should be supported in the development of appropriate competencies. Working with text vignettes can be an effective method for professionalizing pre-service teachers. However, only a few studies investigate the emotion evoking significance of text case material for professionalization purposes. For that reason, case materials for teaching education in form of experience-based text vignettes that address the issue of handling heterogeneity in pedagogical settings were developed. Those are based on real student teachers’ descriptions of their own observations. This paper investigates students’ emotional experience with a total of 99 such text vignettes, selected on basis of criteria. From two samples of pre-service teachers (study 1: n = 364; study 2: n = 304), the text vignettes were rated based on the emotions evoked. The resulting cluster analysis shows that the vignettes can be grouped into three homogeneous clusters: positively valenced vignettes, negatively valenced vignettes and neutral experience vignettes. Finally, the results regarding the development of emotional competencies in teacher education using text cases are discussed. The text concludes with an overview of planned research.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Simon Wagner, Karsten Krauskopf, Michel Knigge

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Sämtliche Inhalte der HLZ werden freigegeben unter der Creative-Commons-Lizenz Namensnennung, Weitergabe unter gleichen Bedingungen, Version 4.0 International (CC BY-SA 4.0). Die Urheber_innen und die Rechteinhaber_innen der in der HLZ veröffentlichten Beiträge gewähren grundsätzlich allen Nutzer_innen unwiderruflich das freie, weltweite Zugangsrecht zu diesen Veröffentlichungen. Unter der Bedingung, dass Autor_innen und Herausgeber_innen gemäß der Zitationshinweise sowie die Lizenz als »Lizenz: CC BY-SA 4.0« einschließlich der untenstehenden Lizenz-URL genannt werden, dürfen die Beiträge der HLZ vervielfältigt, weitergereicht und auf beliebige Weise genutzt werden, auch kommerziell und ebenso online wie in gedruckter oder anderer Form. Auch die Bearbeitung ist erlaubt unter der zusätzlichen Bedingung, dass das neu entstandene Werk als Bearbeitung gekennzeichnet wird und im Falle einer Veröffentlichung unter derselben Lizenz wie in der HLZ freigegeben wird.