The “Inclusive Learning Workshop” in University Sports Science Teacher Training – Exemplified by the “Didactics and Methods of Swimming” Course
Exemplarisch aufgezeigt am Kurs „Bewegen im Wasser – Schwimmen“
DOI:
https://doi.org/10.11576/hlz-5985Keywords:
professionalization, university sports science teacher training, inclusive learning workshop, swimming, contact hypothesisAbstract
In this article, the innovative teaching-learning format of an “inclusive learning workshop” (Schmude & Wedekind, 2016) as part of the course “Didactics and Methods of Swimming” is presented as an example for the university teacher training in the subject of physical education. In the sense of the contact hypothesis (Allport, 1971), it should serve to initiate encounters between the student teachers in the subject of physical education and heterogeneous groups of pupils, to initiate skills in dealing with them and thus to contribute to professionalization through an early practical experience. The concept includes the continuous examination of diversity throughout the course, with the planning, implementation and reflection of an action “Swimming inclusive” by students for pupils in a heterogeneous learning group being a highlight. In this way, students can deal with the topics of heterogeneity and inclusion in swimming lessons and various funding priorities at an early stage of their studies, as well as gain initial experience in teaching pupils. The intention is to initiate the development of a positive attitude towards inclusion.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Nicole Brüggemann-Kons, Natalia Fast, Valerie Kastrup

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Sämtliche Inhalte der HLZ werden freigegeben unter der Creative-Commons-Lizenz Namensnennung, Weitergabe unter gleichen Bedingungen, Version 4.0 International (CC BY-SA 4.0). Die Urheber_innen und die Rechteinhaber_innen der in der HLZ veröffentlichten Beiträge gewähren grundsätzlich allen Nutzer_innen unwiderruflich das freie, weltweite Zugangsrecht zu diesen Veröffentlichungen. Unter der Bedingung, dass Autor_innen und Herausgeber_innen gemäß der Zitationshinweise sowie die Lizenz als »Lizenz: CC BY-SA 4.0« einschließlich der untenstehenden Lizenz-URL genannt werden, dürfen die Beiträge der HLZ vervielfältigt, weitergereicht und auf beliebige Weise genutzt werden, auch kommerziell und ebenso online wie in gedruckter oder anderer Form. Auch die Bearbeitung ist erlaubt unter der zusätzlichen Bedingung, dass das neu entstandene Werk als Bearbeitung gekennzeichnet wird und im Falle einer Veröffentlichung unter derselben Lizenz wie in der HLZ freigegeben wird.