Simulations in the Teacher Training Module “Fit for Heterogeneity through Scenario-Oriented Learning”.
A Theory-Practice Interconnection Concept for Competence Development in the DaZKom-Dimension “Multilingualism”/ Facet “Dealing with Heterogeneity”
DOI:
https://doi.org/10.11576/hlz-5376Keywords:
Teacher Training, Simulation, Theory-Practice Interconnection, Heterogeniety, MultilingualismAbstract
Pre-service teachers always have wished for a professionalization that is practice-oriented, but at the same time takes place in a protected framework (Makrinus, 2012). Particularly for cross-sectional topics such as heterogeneity, especially for the heterogeneity dimension of multilingualism, there is often a lack of concepts that 1) make students aware of multilingualism (Karakaşoğlu et al., 2017), 2) link theory and practice and 3) provide opportunities to learn for an action- oriented professionalization. Pre-service teachers also perceive this gap and do not feel well-prepared in many respects (Döll et al., 2017; Ricart Brede, 2019). The article presents a seminar session in which students and actors simulate conflict talks (e.g., parent-teacher) that have their origin in the topic of multilingualism. In this way, pre-service-teachers should be enabled to apply and reflect on their knowledge and perceptions in an authentic and real-world context. The intensive preparation and reflection phase should give them the opportunity to explore their own potential and limits even before entering the professional context. And all of this is situated in a protected environment in which their actions do not yet have any immediate consequences for students, parents, etc. Evaluation results also show that the method presents an exceptional opportunity to learn for practical professionalization in the “DaZKom” (German as a Second Language) model dimension “Multilingualism”/facet “Dealing with heterogeneity”.
Downloads
-
Abstract108
-
Beitrag 80
-
Online-Supplement 1 0
-
Online-Supplement 2 0
-
Online-Supplement 3 0
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Lisa Berkel-Otto

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Sämtliche Inhalte der HLZ werden freigegeben unter der Creative-Commons-Lizenz Namensnennung, Weitergabe unter gleichen Bedingungen, Version 4.0 International (CC BY-SA 4.0). Die Urheber_innen und die Rechteinhaber_innen der in der HLZ veröffentlichten Beiträge gewähren grundsätzlich allen Nutzer_innen unwiderruflich das freie, weltweite Zugangsrecht zu diesen Veröffentlichungen. Unter der Bedingung, dass Autor_innen und Herausgeber_innen gemäß der Zitationshinweise sowie die Lizenz als »Lizenz: CC BY-SA 4.0« einschließlich der untenstehenden Lizenz-URL genannt werden, dürfen die Beiträge der HLZ vervielfältigt, weitergereicht und auf beliebige Weise genutzt werden, auch kommerziell und ebenso online wie in gedruckter oder anderer Form. Auch die Bearbeitung ist erlaubt unter der zusätzlichen Bedingung, dass das neu entstandene Werk als Bearbeitung gekennzeichnet wird und im Falle einer Veröffentlichung unter derselben Lizenz wie in der HLZ freigegeben wird.