Language Promoting Subject Teaching in actu
Language Promoting Subject Teaching in Actu
DOI:
https://doi.org/10.11576/hlz-5372Keywords:
language-promoting subject teaching, classroom interaction, language diagnostics, instructional video, classroom talkAbstract
This paper presents an action-oriented learning opportunity for pre-service teachers at Hamburg University. The learning opportunity is the final session of the course “Sprachbildender Unterricht in actu – Unterrichtsinteraktion und Sprachdiagnostik”, which we conducted digitally and synchronously for the first time in the winter term 2021/22. Around 170 third semester pre-service teachers of the Master’s teacher education program participated. With the learning opportunity we intended to integrate the two focal areas of the whole course:
classroom interaction and language diagnostics. In the session, the pre-service teachers systematically reflect on an excerpt from a videotaped and transcribed classroom conversation in a mainstream classroom. In doing so, they make references to the seminar content and apply the video sequence to develop a diagnostic perspective, both in relation to the teacher’s actions and focused on the students’ expressions. By employing the DaZKom structure model, we examine the learning opportunity in order to see which facets are particularly taken into account and are integrated by the participants due to our thematic approaches and higher education didactics. With reference to the DaZKom structure model, the learning opportunity primarily accentuates / highlights the dimension “didactics”, namely with the facet “micro-scaffolding” in the two sub-dimensions “diagnosis” and “support”.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Imke Lange, Gesa Lehmann, Kristin Bührig, Drorit Lengyel

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Sämtliche Inhalte der HLZ werden freigegeben unter der Creative-Commons-Lizenz Namensnennung, Weitergabe unter gleichen Bedingungen, Version 4.0 International (CC BY-SA 4.0). Die Urheber_innen und die Rechteinhaber_innen der in der HLZ veröffentlichten Beiträge gewähren grundsätzlich allen Nutzer_innen unwiderruflich das freie, weltweite Zugangsrecht zu diesen Veröffentlichungen. Unter der Bedingung, dass Autor_innen und Herausgeber_innen gemäß der Zitationshinweise sowie die Lizenz als »Lizenz: CC BY-SA 4.0« einschließlich der untenstehenden Lizenz-URL genannt werden, dürfen die Beiträge der HLZ vervielfältigt, weitergereicht und auf beliebige Weise genutzt werden, auch kommerziell und ebenso online wie in gedruckter oder anderer Form. Auch die Bearbeitung ist erlaubt unter der zusätzlichen Bedingung, dass das neu entstandene Werk als Bearbeitung gekennzeichnet wird und im Falle einer Veröffentlichung unter derselben Lizenz wie in der HLZ freigegeben wird.