Raising awareness of multilingualism as a resource in subject-specific language learning
How a Didactic Principle Can Be Experienced in the Oppor- tunity to Learn “Animal Initial Letters (Animalische Anfangsbuchstaben)”
DOI:
https://doi.org/10.11576/hlz-5364Keywords:
teacher education, language awareness, multilingualism, scaffoldingAbstract
In the task “Animal Initial Letters”, the thematic focus is on the relevance of students’ multilingual resources for subject-specific language learning in primary and also secondary schools. The aim is to activate and discuss the pre-service teacher’s prior knowledge and experiences on the topic of multilingualism by working with a video of a game show. The focus is on topics that can mainly be located in the dimensions of “multilingualism” and “didactics” of the DaZKom structural model (Ohm, 2018). Step by step, by transferring the scene into the school context, drafts for action are to be developed, which will be discussed in relation to the theory. The students will have the opportunity to incorporate their own experiences on the topic of the inclusion of multilingual resources, to expand this understanding by working with theoretical approaches to second language acquisition and didactic principles for the inclusion of the entire language repertoire in learning, and to adopt and test out an attitude that may be new to them.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Sina Spiekermeier Gimenes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Sämtliche Inhalte der HLZ werden freigegeben unter der Creative-Commons-Lizenz Namensnennung, Weitergabe unter gleichen Bedingungen, Version 4.0 International (CC BY-SA 4.0). Die Urheber_innen und die Rechteinhaber_innen der in der HLZ veröffentlichten Beiträge gewähren grundsätzlich allen Nutzer_innen unwiderruflich das freie, weltweite Zugangsrecht zu diesen Veröffentlichungen. Unter der Bedingung, dass Autor_innen und Herausgeber_innen gemäß der Zitationshinweise sowie die Lizenz als »Lizenz: CC BY-SA 4.0« einschließlich der untenstehenden Lizenz-URL genannt werden, dürfen die Beiträge der HLZ vervielfältigt, weitergereicht und auf beliebige Weise genutzt werden, auch kommerziell und ebenso online wie in gedruckter oder anderer Form. Auch die Bearbeitung ist erlaubt unter der zusätzlichen Bedingung, dass das neu entstandene Werk als Bearbeitung gekennzeichnet wird und im Falle einer Veröffentlichung unter derselben Lizenz wie in der HLZ freigegeben wird.