Linking Theory and Teaching Practice in Teacher Education by Analysing Teaching Artefacts on the Basis of Situation-specific Skills
DOI:
https://doi.org/10.11576/hlz-5233Keywords:
theory-and-practice divide, teaching artefacts, noticing, situation-specific skills, professional visionAbstract
Studies show that it is difficult for teachers to transfer knowledge acquired in university to teaching practice in schools. There is the risk that inert knowledge – knowledge that is seemingly available, but not used for problem solving – is accumulated. To respond to this problem, pre-service teachers need learning opportunities, which systematically and explicitly link university knowledge and teaching practice. The article presents a concept for creating learning opportunities based on situation-specific skills. The learning opportunities consist of three central components: (1) scientific knowledge is linked to teaching practice in the form of (2) teaching artefacts (3) through tasks based on situation-specific skills (perception, interpretation, decision-making). The article provides examples from two different subjects: Mathematics and Geography teacher education, to substantiate the concept. In principle the concept of these learning opportunities is transferable to different disciplines of teacher education and adaptable to different contents. Overall, pre-service teachers’ evaluations confirmed the lecturers’ impression that these learning opportunities are productive and effective to strengthen the link between theory and teaching practice.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Nina Scholten, Anna Orschulik

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Sämtliche Inhalte der HLZ werden freigegeben unter der Creative-Commons-Lizenz Namensnennung, Weitergabe unter gleichen Bedingungen, Version 4.0 International (CC BY-SA 4.0). Die Urheber_innen und die Rechteinhaber_innen der in der HLZ veröffentlichten Beiträge gewähren grundsätzlich allen Nutzer_innen unwiderruflich das freie, weltweite Zugangsrecht zu diesen Veröffentlichungen. Unter der Bedingung, dass Autor_innen und Herausgeber_innen gemäß der Zitationshinweise sowie die Lizenz als »Lizenz: CC BY-SA 4.0« einschließlich der untenstehenden Lizenz-URL genannt werden, dürfen die Beiträge der HLZ vervielfältigt, weitergereicht und auf beliebige Weise genutzt werden, auch kommerziell und ebenso online wie in gedruckter oder anderer Form. Auch die Bearbeitung ist erlaubt unter der zusätzlichen Bedingung, dass das neu entstandene Werk als Bearbeitung gekennzeichnet wird und im Falle einer Veröffentlichung unter derselben Lizenz wie in der HLZ freigegeben wird.