Theoria cum praxis
Specifying an Approach to Train Heterogeneity-Sensitive Reflective Disposition for Teacher Performance
DOI:
https://doi.org/10.11576/hlz-5177Keywords:
teacher education, inclusion, heterogeneity, diversity dimensions, reflective disposition for teacher performanceAbstract
Nowadays, any group of learners is characterized by a great heterogeneity (e.g., socio-economic background, languages, educational background etc.). Dealing with the diverse resources and needs students bring to class in an appreciative way represents one of the major challenges for (future) teachers. Thus, teacher educators are asked to develop concepts and strategies to prepare future teachers for dealing with diverse learner groups in a sensitive and self-reflective way. While the interdisciplinary structure of university teacher education in Germany can be seen as an obstacle to this aim as it shifts the responsibility to combine and reflect on the separate scientific discourses to the students, it also offers a great opportunity to depict and reflect heterogeneity from different perspectives. With the help of an overarching model called Reflexive Handlungsfähigkeit (reflective disposition for teacher performance (RDTP), teacher educators from the university X developed a concept that tries to integrate multiple theoretical approaches of teacher professionalization (structural theory approach, competence-oriented approach and professional biography approach). Seeing heterogeneity and inclusion as a cross-sectional task, teacher educators from the university X then enhanced the model of reflexive agency and formulated concrete goals and use cases that derive from the theory and relevance of several dimensions of diversity (e.g. languages, gender, (dis)ability, cognitive resources etc.).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Tjark-Gerit Neugebauer, Alice Junge, Stefanie Lenzer, Heidi Seifert, Claudia Schomaker

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Sämtliche Inhalte der HLZ werden freigegeben unter der Creative-Commons-Lizenz Namensnennung, Weitergabe unter gleichen Bedingungen, Version 4.0 International (CC BY-SA 4.0). Die Urheber_innen und die Rechteinhaber_innen der in der HLZ veröffentlichten Beiträge gewähren grundsätzlich allen Nutzer_innen unwiderruflich das freie, weltweite Zugangsrecht zu diesen Veröffentlichungen. Unter der Bedingung, dass Autor_innen und Herausgeber_innen gemäß der Zitationshinweise sowie die Lizenz als »Lizenz: CC BY-SA 4.0« einschließlich der untenstehenden Lizenz-URL genannt werden, dürfen die Beiträge der HLZ vervielfältigt, weitergereicht und auf beliebige Weise genutzt werden, auch kommerziell und ebenso online wie in gedruckter oder anderer Form. Auch die Bearbeitung ist erlaubt unter der zusätzlichen Bedingung, dass das neu entstandene Werk als Bearbeitung gekennzeichnet wird und im Falle einer Veröffentlichung unter derselben Lizenz wie in der HLZ freigegeben wird.