Students’ Conceptions as Diversity Dimension in the Discourse on Heterogeneity
Goals, Attitudes and Best Practice Examples for a Heterogeneity-Sensitive Reflective Pre-Service Teacher Education
DOI:
https://doi.org/10.11576/hlz-5168Keywords:
students, conceptions, teacher, pre-concepts, teacher education, inclusion, heterogeneity, reflection, subject teaching, science, technologyAbstract
Students explain observed scientific and technical phenomena with the help of individual prior experiences and ideas that seem to make sense in the respective situation. From the perspective of science education, however, students run the risk of drawing conclusions that are suitable for everyday situations but may be a barrier to successful subject-related learning. The diverse conceptions that students bring to the classroom can promote individual learning processes in science education, but they can also make them more difficult. Therefore, a central goal of heterogeneity-sensitive reflective pre-service teacher education should be that future teachers are aware of the diversity of students’ subject-related conceptions and their influence on learning processes. Heterogeneity-sensitive reflective teachers should also be able to identify different conceptions of their students and incorporate them into their lesson plans in a way that is supportive for all learners. In this article, we will discuss the diversity of students’ conceptions as a diversity dimension in the discourse on heterogeneity from the perspective of science education. First, the influence of students’ conceptions on subject-related learning and the differences and similarities to other diversity dimensions will be presented. Based on these theories and following the principle of reflective disposition, we present goals, attitudes, and best practice examples for a heterogeneity-sensitive reflective science pre-service teacher education.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Johannes Paehr, Stefanie Lenzer, Thomas N. Jambor, Melanie Monke, Andreas Nehring, Birga Stender

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Sämtliche Inhalte der HLZ werden freigegeben unter der Creative-Commons-Lizenz Namensnennung, Weitergabe unter gleichen Bedingungen, Version 4.0 International (CC BY-SA 4.0). Die Urheber_innen und die Rechteinhaber_innen der in der HLZ veröffentlichten Beiträge gewähren grundsätzlich allen Nutzer_innen unwiderruflich das freie, weltweite Zugangsrecht zu diesen Veröffentlichungen. Unter der Bedingung, dass Autor_innen und Herausgeber_innen gemäß der Zitationshinweise sowie die Lizenz als »Lizenz: CC BY-SA 4.0« einschließlich der untenstehenden Lizenz-URL genannt werden, dürfen die Beiträge der HLZ vervielfältigt, weitergereicht und auf beliebige Weise genutzt werden, auch kommerziell und ebenso online wie in gedruckter oder anderer Form. Auch die Bearbeitung ist erlaubt unter der zusätzlichen Bedingung, dass das neu entstandene Werk als Bearbeitung gekennzeichnet wird und im Falle einer Veröffentlichung unter derselben Lizenz wie in der HLZ freigegeben wird.