Interdisciplinary Teaching of Physical Education and Biology
The implementation of interdisciplinary teaching concepts within the scope of a university-accompanied school internship during undergraduate studies
DOI:
https://doi.org/10.11576/hlz-5152Keywords:
Interdisciplinary teaching, physical education, biology, school internshipAbstract
Interdisciplinary teaching has become commonplace in many schools. This is tied to expectations of improved connectivity between the subject-related lesson content and higher application orientation. However, the didactic challenges of interdisciplinary teaching are seldom part of formal teacher training. For that reason, the sports pedagogy and biology didactics departments of a German university cooperatively developed a school internship programme that is described in the present contribution. It seeks to enable future teachers of both subjects to gain some initial experience in interdisciplinary teaching. At a partner school, the interns plan and teach a three-week interdisciplinary unit. Working in a team comprised of three students from each subject, the students engage in the planning and standardised reflection of all lessons in their unit. Through interdisciplinary cooperation, all students can gain an insight into both subject perspectives as well as the experiences of planning lessons in a team. Both researching and teaching staff unanimously agree that these are key conditions for successful interdisciplinary teaching.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Darius Haunhorst, Christiane Hüfner, Valerie Kastrup, Tim Mergelkuhl, Kerstin Röllke, Matthias Wilde

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Sämtliche Inhalte der HLZ werden freigegeben unter der Creative-Commons-Lizenz Namensnennung, Weitergabe unter gleichen Bedingungen, Version 4.0 International (CC BY-SA 4.0). Die Urheber_innen und die Rechteinhaber_innen der in der HLZ veröffentlichten Beiträge gewähren grundsätzlich allen Nutzer_innen unwiderruflich das freie, weltweite Zugangsrecht zu diesen Veröffentlichungen. Unter der Bedingung, dass Autor_innen und Herausgeber_innen gemäß der Zitationshinweise sowie die Lizenz als »Lizenz: CC BY-SA 4.0« einschließlich der untenstehenden Lizenz-URL genannt werden, dürfen die Beiträge der HLZ vervielfältigt, weitergereicht und auf beliebige Weise genutzt werden, auch kommerziell und ebenso online wie in gedruckter oder anderer Form. Auch die Bearbeitung ist erlaubt unter der zusätzlichen Bedingung, dass das neu entstandene Werk als Bearbeitung gekennzeichnet wird und im Falle einer Veröffentlichung unter derselben Lizenz wie in der HLZ freigegeben wird.