Professional Competence of Teachers in School Networks
DOI:
https://doi.org/10.11576/hlz-5003Keywords:
Professional competences, school network research, school networks, teachersAbstract
School networks represent an effective way to further advance teachers’ professional development. However, only a few studies investigate the relations between teachers’ professional competencies and their membership in school networks. The aim of the present study therefore was to examine how the participation in professional networks between universities and schools affects aspects of the professional competence of the participating teachers. The study used content analysis to analyse interview data from twelve teachers who participated in a school network between six schools and one university. Our results indicate that participating teachers experience an increase in their subject-specific pedagogical content knowledge and that the school network activities initiate processes of reflection of teaching practice. The results are discussed in relation to the importance of school networks as a way of developing teachers’ professional competence.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Isabell Hußner, Julia Jennek, Rebecca Lazarides

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Sämtliche Inhalte der HLZ werden freigegeben unter der Creative-Commons-Lizenz Namensnennung, Weitergabe unter gleichen Bedingungen, Version 4.0 International (CC BY-SA 4.0). Die Urheber_innen und die Rechteinhaber_innen der in der HLZ veröffentlichten Beiträge gewähren grundsätzlich allen Nutzer_innen unwiderruflich das freie, weltweite Zugangsrecht zu diesen Veröffentlichungen. Unter der Bedingung, dass Autor_innen und Herausgeber_innen gemäß der Zitationshinweise sowie die Lizenz als »Lizenz: CC BY-SA 4.0« einschließlich der untenstehenden Lizenz-URL genannt werden, dürfen die Beiträge der HLZ vervielfältigt, weitergereicht und auf beliebige Weise genutzt werden, auch kommerziell und ebenso online wie in gedruckter oder anderer Form. Auch die Bearbeitung ist erlaubt unter der zusätzlichen Bedingung, dass das neu entstandene Werk als Bearbeitung gekennzeichnet wird und im Falle einer Veröffentlichung unter derselben Lizenz wie in der HLZ freigegeben wird.