The Role Hat as Medium
Clarification Processes in the Context of Mul-tiprofessional Cooperations as Topic of Teacher and Social Worker Education and Training at the University
DOI:
https://doi.org/10.11576/hlz-4949Keywords:
Cooperation,, Multiprofessional cooperation, Inclusion,, teacher education, teacher training, clarification of rolesAbstract
Multiprofessional cooperation between general and special education teachers and with other specialists, including school social work, school psychology and school support services, is considered a key factor in the development of inclusive schools. Accordingly, cooperation is being given greater attention in university training for professions that will cooperate with each other in schools in the future, as well as in onsite trainings for teachers and multiprofessional teams. At the same time, it can be observed that in inclusive schools, previously supposedly clear responsibilities, especially between special educators and social workers, need to be rebalanced. In the development of multiprofessional teams, the clarification of roles and tasks is considered a particular challenge when different professions with different institutional ties and pedagogical goal perspectives or basic attitudes cooperate with each other. The presented instrument – the role hat – serves to initiate an individual reflection on one’s own tasks in multiprofessional groups and to discuss mutual expectations and roles on this basis. The instrument was conceived in the context of onsite trainings of multiprofessional teams at schools and was also tested in the context of university teacher training.
-
Abstract1970
-
Beitrag 1216
-
Online-Supplement 1 415
-
Online-Supplement 2 295
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Phillip Neumann, Benedikt Hopmann, Verena Wohnhas, Birgit Lütje-Klose

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Sämtliche Inhalte der HLZ werden freigegeben unter der Creative-Commons-Lizenz Namensnennung, Weitergabe unter gleichen Bedingungen, Version 4.0 International (CC BY-SA 4.0). Die Urheber_innen und die Rechteinhaber_innen der in der HLZ veröffentlichten Beiträge gewähren grundsätzlich allen Nutzer_innen unwiderruflich das freie, weltweite Zugangsrecht zu diesen Veröffentlichungen. Unter der Bedingung, dass Autor_innen und Herausgeber_innen gemäß der Zitationshinweise sowie die Lizenz als »Lizenz: CC BY-SA 4.0« einschließlich der untenstehenden Lizenz-URL genannt werden, dürfen die Beiträge der HLZ vervielfältigt, weitergereicht und auf beliebige Weise genutzt werden, auch kommerziell und ebenso online wie in gedruckter oder anderer Form. Auch die Bearbeitung ist erlaubt unter der zusätzlichen Bedingung, dass das neu entstandene Werk als Bearbeitung gekennzeichnet wird und im Falle einer Veröffentlichung unter derselben Lizenz wie in der HLZ freigegeben wird.