Social Inequality in the Education of Physical Education Teachers
A Concept to Sensitize Future PE Teachers at Bielefeld University
DOI:
https://doi.org/10.11576/hlz-4701Keywords:
social inequality, heterogeneity, physical education, reflexivity, inclusion, teacher educationAbstract
Social inequality continues to shape German society and its effects are clearly visible in the education system and especially in physical education. As a result, (PE) teachers have to face the challenge of professionally addressing and, at best, compensating for the effects of social inequality in physical education. The seminar “Dealing with Heterogeneity: Physical Education in the Context of Social Inequality” has therefore set itself the goal to enable physical education students to identify mechanisms of social inequality in physical education, to deal sensitively with individual pupils and thus to prevent the reproduction of social inequality in physical education. Three of the sessions, which were designed on the basis of the concept of ‘reflexive inclusion’ by Budde and Hummrich (2013), are presented in detail in this article and evaluated with regard to the achievement of their objectives.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Natalia Fast, Christine-Irene Kraus, Laura Schreiner, Valerie Kastrup

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Sämtliche Inhalte der HLZ werden freigegeben unter der Creative-Commons-Lizenz Namensnennung, Weitergabe unter gleichen Bedingungen, Version 4.0 International (CC BY-SA 4.0). Die Urheber_innen und die Rechteinhaber_innen der in der HLZ veröffentlichten Beiträge gewähren grundsätzlich allen Nutzer_innen unwiderruflich das freie, weltweite Zugangsrecht zu diesen Veröffentlichungen. Unter der Bedingung, dass Autor_innen und Herausgeber_innen gemäß der Zitationshinweise sowie die Lizenz als »Lizenz: CC BY-SA 4.0« einschließlich der untenstehenden Lizenz-URL genannt werden, dürfen die Beiträge der HLZ vervielfältigt, weitergereicht und auf beliebige Weise genutzt werden, auch kommerziell und ebenso online wie in gedruckter oder anderer Form. Auch die Bearbeitung ist erlaubt unter der zusätzlichen Bedingung, dass das neu entstandene Werk als Bearbeitung gekennzeichnet wird und im Falle einer Veröffentlichung unter derselben Lizenz wie in der HLZ freigegeben wird.