Inclusive Education with a Focus on Children’s Rights
A University Seminar for Master Students of Educational Sciences
DOI:
https://doi.org/10.11576/hlz-4461Keywords:
UN-Children's Rights, primary education, research-based learning, secondary school, inclusive education, professionalisationAbstract
Inclusive education is a central topic in teacher training and important for the professionalisation of future teachers. In the sense of a decategorising form of inclusive school and teaching, the consideration of Children’s Rights in the design of corresponding higher education practice proves to be a profitable perspective. In this context, children’s rights are a significant element in the orientation of pedagogical actions, both individually and structurally. In the seminar “Inclusive Education with a Focus on Children’s Rights”, the Master students learn about the UN Children’s Rights as a basis for school practice that is binding under international law and can situate them in the context of inclusive education and social inequality. Subsequently, they meet with different actors in educational practice and develop explorative interview projects in the sense of research-based learning, which are conducted in small groups. The results of the studies show which questions the students develop, which perspectives they gain and which further ideas are developed from the seminar.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 David Rott, Daniel Bertels, Elisabeth Stroetmann

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Sämtliche Inhalte der HLZ werden freigegeben unter der Creative-Commons-Lizenz Namensnennung, Weitergabe unter gleichen Bedingungen, Version 4.0 International (CC BY-SA 4.0). Die Urheber_innen und die Rechteinhaber_innen der in der HLZ veröffentlichten Beiträge gewähren grundsätzlich allen Nutzer_innen unwiderruflich das freie, weltweite Zugangsrecht zu diesen Veröffentlichungen. Unter der Bedingung, dass Autor_innen und Herausgeber_innen gemäß der Zitationshinweise sowie die Lizenz als »Lizenz: CC BY-SA 4.0« einschließlich der untenstehenden Lizenz-URL genannt werden, dürfen die Beiträge der HLZ vervielfältigt, weitergereicht und auf beliebige Weise genutzt werden, auch kommerziell und ebenso online wie in gedruckter oder anderer Form. Auch die Bearbeitung ist erlaubt unter der zusätzlichen Bedingung, dass das neu entstandene Werk als Bearbeitung gekennzeichnet wird und im Falle einer Veröffentlichung unter derselben Lizenz wie in der HLZ freigegeben wird.