Simulation Game “Support Committee”
Conception and Materials for Analogue and Digital Use in the Context of an Inclusion-oriented Teacher Education
DOI:
https://doi.org/10.11576/hlz-4281Keywords:
simulation game, teacher education, inclusive education, dilemmas of differenceAbstract
Inclusive education that aims at achieving equity among students with heterogeneous individual predispositions has become a normative as well as political objective, despite the general operational mechanisms within selective school systems. Within these conflicting conditions, teachers need to deal with specific dilemmas of difference as in the ones of identification, curriculum and school placement. As simulation games are defined as reconstructions of real-life situations or the anticipation of future situations, where groups with conflicting interests have to solve a problem, they could be an appropriate method to foster reflection and change of belief in teacher education. This paper presents a simulation game that prompts realistic decision-making processes of inclusive school placement practices. It consists of three phases: the preparatory stage “briefing”, which aims at collecting suitable information and developing arguments for the respective roles, the simulation phase, which allows participants to act out their lines of argumentation within a scenario, and the concluding reflective discussion, which serves as systemic debriefing of the simulation part. We report on the roles used in the simulation, the different phases and the implementation in pre-service teacher education, including the results of a formative evaluation in university classes. This article contains a supplement with a manual and the required documents for implementation.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Maria Theresa Meßner, Prof.in Dr. Katja Adl-Amini, Prof.in Dr. Ilonca Hardy, Prof. Dr. Tim Engartner

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Sämtliche Inhalte der HLZ werden freigegeben unter der Creative-Commons-Lizenz Namensnennung, Weitergabe unter gleichen Bedingungen, Version 4.0 International (CC BY-SA 4.0). Die Urheber_innen und die Rechteinhaber_innen der in der HLZ veröffentlichten Beiträge gewähren grundsätzlich allen Nutzer_innen unwiderruflich das freie, weltweite Zugangsrecht zu diesen Veröffentlichungen. Unter der Bedingung, dass Autor_innen und Herausgeber_innen gemäß der Zitationshinweise sowie die Lizenz als »Lizenz: CC BY-SA 4.0« einschließlich der untenstehenden Lizenz-URL genannt werden, dürfen die Beiträge der HLZ vervielfältigt, weitergereicht und auf beliebige Weise genutzt werden, auch kommerziell und ebenso online wie in gedruckter oder anderer Form. Auch die Bearbeitung ist erlaubt unter der zusätzlichen Bedingung, dass das neu entstandene Werk als Bearbeitung gekennzeichnet wird und im Falle einer Veröffentlichung unter derselben Lizenz wie in der HLZ freigegeben wird.