The Model of Educational Reconstruction in the Training of Geography Teachers
An Opportunity for In-Depth Considerations on Lesson Planning and Lesson Reflection
DOI:
https://doi.org/10.11576/hlz-4199Keywords:
Model of Educational Reconstruction, teacher education, seminar concept, geography educationAbstract
This paper is a report on a seminar on geography education for students in pre-service teacher training for the lower secondary level held at teacher education colleges. The seminar aimed at creating a professional framework for the reflection of the Model of Educational Reconstruction in relation to teaching practice (Kattmann, Duit, Gropengießer & Komorek, 1997). The learning objectives of the seminar were to acquaint students with the model as a research and development framework for teaching, to discuss the model in detail and to develop guidelines and strategies for a learning environment in geography that promotes in-depth learning. This paper introduces the concept of the seminar and includes a proposal for a learning environment designed according to the principles of educational reconstruction and developed by the students in the course of the seminar. In addition, the paper discusses the learning progress that the students were able to achieve in the seminar and the particular difficulties they faced.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Sibylle Reinfried

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Sämtliche Inhalte der HLZ werden freigegeben unter der Creative-Commons-Lizenz Namensnennung, Weitergabe unter gleichen Bedingungen, Version 4.0 International (CC BY-SA 4.0). Die Urheber_innen und die Rechteinhaber_innen der in der HLZ veröffentlichten Beiträge gewähren grundsätzlich allen Nutzer_innen unwiderruflich das freie, weltweite Zugangsrecht zu diesen Veröffentlichungen. Unter der Bedingung, dass Autor_innen und Herausgeber_innen gemäß der Zitationshinweise sowie die Lizenz als »Lizenz: CC BY-SA 4.0« einschließlich der untenstehenden Lizenz-URL genannt werden, dürfen die Beiträge der HLZ vervielfältigt, weitergereicht und auf beliebige Weise genutzt werden, auch kommerziell und ebenso online wie in gedruckter oder anderer Form. Auch die Bearbeitung ist erlaubt unter der zusätzlichen Bedingung, dass das neu entstandene Werk als Bearbeitung gekennzeichnet wird und im Falle einer Veröffentlichung unter derselben Lizenz wie in der HLZ freigegeben wird.