How Are Professional Knowledge in Education, Attitudes towards Re-flection and the Reflective Performance of Prospective Teachers Related?
DOI:
https://doi.org/10.11576/hlz-4057Keywords:
teacher education, reflection competence, professional knowledge, educational scienceAbstract
In the debate about the relationship between theory and practice, great importance is attributed to the reflection competence of prospective teachers, as it is often understood as a mediating instance between theoretical knowledge and practical experiences (e.g. Häcker, 2017). Following competence-theoretical framework models (von Aufschnaiter, Fraij & Kost, 2019; Blömeke, Gustafson & Shavelson, 2015) as well as a cognitive-psychological understanding of reflection (Aeppli & Lötscher, 2016; Korthagen, 2001), this article reports results of a study on the connection between knowledge and reflection. In a sample of N=295 student teachers for all types of schools, the professional knowledge of educational science was assessed by means of a knowledge test, reflection-related affective-motivational dispositions by means of self-assessment scales, and reflection-related performance by means of written situation vignettes. Through correlation and regression analyses, significant, positive correlations between the students’ knowledge, their subjective assessment of the relevance of reflection in teacher training, their reflection-related self-efficacy expectations and reflection-related performance can be demonstrated. The regression analyses show an effect exclusively with regard to educational science knowledge on the reflection-related performance of the students.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Jana Stender, Dr. Christina Watson, Dr. Christoph Vogelsang, Prof. Dr. Niclas Schaper

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Sämtliche Inhalte der HLZ werden freigegeben unter der Creative-Commons-Lizenz Namensnennung, Weitergabe unter gleichen Bedingungen, Version 4.0 International (CC BY-SA 4.0). Die Urheber_innen und die Rechteinhaber_innen der in der HLZ veröffentlichten Beiträge gewähren grundsätzlich allen Nutzer_innen unwiderruflich das freie, weltweite Zugangsrecht zu diesen Veröffentlichungen. Unter der Bedingung, dass Autor_innen und Herausgeber_innen gemäß der Zitationshinweise sowie die Lizenz als »Lizenz: CC BY-SA 4.0« einschließlich der untenstehenden Lizenz-URL genannt werden, dürfen die Beiträge der HLZ vervielfältigt, weitergereicht und auf beliebige Weise genutzt werden, auch kommerziell und ebenso online wie in gedruckter oder anderer Form. Auch die Bearbeitung ist erlaubt unter der zusätzlichen Bedingung, dass das neu entstandene Werk als Bearbeitung gekennzeichnet wird und im Falle einer Veröffentlichung unter derselben Lizenz wie in der HLZ freigegeben wird.