(Literary-)Aesthetic Learning and Cultural Education
Central Concepts and Their Relevance for Teacher Education
DOI:
https://doi.org/10.11576/hlz-4000Keywords:
cultural education, (literary-)aethetic learning, teacher educationAbstract
The value of cultural education in the school context is undisputed. The numerous potentials of cultural education include the promotion of personality development, the expectation of self-efficacy, and the cultural participation of all students, because school can also address children who have little or no contact with cultural education in an out-of-school context. A structural and interdisciplinary anchoring of cultural education in teacher training is – despite some (often location-bound) pilot projects – a systematic gap. The aim of this article is to create a basis for a corresponding broadening of perspectives in teacher training, since teachers are to be regarded as central multipliers of cultural practices. First, central concepts will be clarified, followed by a discussion of questions concerning the relevance and implementation of cultural education in teacher training. The aim is to clarify the special significance of (literary) aesthetic approaches and cultural education in schools and lessons on the basis of theoretical explanatory approaches and to stimulate the further development of appropriate teacher training.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Corinna Massek, Susanne Miller, Petra Josting

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Sämtliche Inhalte der HLZ werden freigegeben unter der Creative-Commons-Lizenz Namensnennung, Weitergabe unter gleichen Bedingungen, Version 4.0 International (CC BY-SA 4.0). Die Urheber_innen und die Rechteinhaber_innen der in der HLZ veröffentlichten Beiträge gewähren grundsätzlich allen Nutzer_innen unwiderruflich das freie, weltweite Zugangsrecht zu diesen Veröffentlichungen. Unter der Bedingung, dass Autor_innen und Herausgeber_innen gemäß der Zitationshinweise sowie die Lizenz als »Lizenz: CC BY-SA 4.0« einschließlich der untenstehenden Lizenz-URL genannt werden, dürfen die Beiträge der HLZ vervielfältigt, weitergereicht und auf beliebige Weise genutzt werden, auch kommerziell und ebenso online wie in gedruckter oder anderer Form. Auch die Bearbeitung ist erlaubt unter der zusätzlichen Bedingung, dass das neu entstandene Werk als Bearbeitung gekennzeichnet wird und im Falle einer Veröffentlichung unter derselben Lizenz wie in der HLZ freigegeben wird.