A Portfolio Concept in Teacher Education and Its Potential
Konzeption – Charakterisierung - Innovationspotential
DOI:
https://doi.org/10.11576/hlz-3846Keywords:
portfolio, professionalization, reflexion, teacher trainingAbstract
In the process of professionalization of teachers, a distinct ability to reflect and an inquiry-based learning attitude are regarded as central aspects. In Austria’s secondary teacher education, practical school phases, in which students are accompanied by teacher mentors, are an important issue in education science education. They are seen as a bridging element to connect the theoretical teaching content at the university with practical fields of action at schools. In the Cluster Mitte, Linz location, the educational science courses are held at the two teacher training colleges and the local university. The practical phases take place at different types of secondary schools, with approx. 900 internships per semester being assigned. In order to ensure uniform standards with so many people involved in teaching, binding concepts regarding contents and assignments to the acting persons are necessary. Accompanying the bachelor program, a portfolio work-process is implemented, which condenses the central curricular competences and offers students the opportunity to document their learning opportunities in the training process and to reflect on their individual development at the end of their studies. In this article, the concept of the Linz development portfolio is presented and the design of the portfolio under the existing framework conditions is described. The conditions of success of portfolio work are examined in more detail. In addition, the question is to be clarified which innovation potential lies in the work with the development portfolio and how this can be characterized on the basis of existing literature.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Michael Himmelsbach

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Sämtliche Inhalte der HLZ werden freigegeben unter der Creative-Commons-Lizenz Namensnennung, Weitergabe unter gleichen Bedingungen, Version 4.0 International (CC BY-SA 4.0). Die Urheber_innen und die Rechteinhaber_innen der in der HLZ veröffentlichten Beiträge gewähren grundsätzlich allen Nutzer_innen unwiderruflich das freie, weltweite Zugangsrecht zu diesen Veröffentlichungen. Unter der Bedingung, dass Autor_innen und Herausgeber_innen gemäß der Zitationshinweise sowie die Lizenz als »Lizenz: CC BY-SA 4.0« einschließlich der untenstehenden Lizenz-URL genannt werden, dürfen die Beiträge der HLZ vervielfältigt, weitergereicht und auf beliebige Weise genutzt werden, auch kommerziell und ebenso online wie in gedruckter oder anderer Form. Auch die Bearbeitung ist erlaubt unter der zusätzlichen Bedingung, dass das neu entstandene Werk als Bearbeitung gekennzeichnet wird und im Falle einer Veröffentlichung unter derselben Lizenz wie in der HLZ freigegeben wird.