Deutsch
DOI:
https://doi.org/10.4119/hlz-3167Keywords:
Diagnostic competence – adaptive teaching – task difficulty – in-service teacher education, Diagnostic competence, adaptive teaching, task difficulty, in-service teacher educationAbstract
Recent studies have found that adapting instruction to the prerequisite of students is a determinant factor of successful learning and teaching. For adaptive teaching, teachers have to choose tasks that correspond for example in their difficulty to the individual prerequisite in a classroom and to the pedagogical aims. Thus, teachers need diagnostic competences to assess the prerequisites of their students and to judge the difficulties of possible tasks. The task difficulty is determined by features, which influence the solution rate. The teacher has to perceive and interpret these features. Prospective teachers can found these skills during their studies; in-service teachers should foster them in further trainings.
The present study describes an intervention to foster diagnostic competence in the domain of fractions. The participants received instruction on pedagogical content knowledge about features that determines the task difficulty in the domain of fractions with concrete examples. Our study revealed large effects of this short intervention for the experimental group in comparison to a control group. The short intervention can therefore serve as an element in further teacher trainings in the field of diagnostic competence.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Andreas Rieu, Katharina Loibl, Timo Leuders

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Sämtliche Inhalte der HLZ werden freigegeben unter der Creative-Commons-Lizenz Namensnennung, Weitergabe unter gleichen Bedingungen, Version 4.0 International (CC BY-SA 4.0). Die Urheber_innen und die Rechteinhaber_innen der in der HLZ veröffentlichten Beiträge gewähren grundsätzlich allen Nutzer_innen unwiderruflich das freie, weltweite Zugangsrecht zu diesen Veröffentlichungen. Unter der Bedingung, dass Autor_innen und Herausgeber_innen gemäß der Zitationshinweise sowie die Lizenz als »Lizenz: CC BY-SA 4.0« einschließlich der untenstehenden Lizenz-URL genannt werden, dürfen die Beiträge der HLZ vervielfältigt, weitergereicht und auf beliebige Weise genutzt werden, auch kommerziell und ebenso online wie in gedruckter oder anderer Form. Auch die Bearbeitung ist erlaubt unter der zusätzlichen Bedingung, dass das neu entstandene Werk als Bearbeitung gekennzeichnet wird und im Falle einer Veröffentlichung unter derselben Lizenz wie in der HLZ freigegeben wird.