Coping with Profession-Specific Demands
Evaluation of Case-based Learning Modules for Pre-Service Teachers
DOI:
https://doi.org/10.11576/hlz-3143Keywords:
Case Description, Action Alternatives, Teacher Training, Job Demands, Resources PromotionAbstract
The article includes the description and evaluation of learning modules for coping with profession-specific demands for pre-service teachers. A total of eleven learning modules were designed in a multiprofessional team. The core element of each learning module is a case description that includes an empirically documented stressor of the teaching profession. The aim of the learning modules is the development of action alternatives to deal with the situations. Hence, the learning modules take up a claim for teacher training and, in accordance with the KMK competences, create a learning opportunity that stimulates both the examination of relevant “results of strain and stress research” and “dealing with demands” (KMK, 2019). The learning modules were used as part of a master seminar at the Leuphana University of Luneburg with pre-service teachers (N = 30) and were evaluated with a pre-post design. The evaluation focuses on the possible health-promoting effect of working with the learning modules. For this purpose, the sense of coherence (Antonovsky, 1997) resp. its core dimensions comprehensibility, meaningfulness and manageability was measured as a significant health resource. The students assessed job-specific demands based on the coherence dimensions. The results show that most coherence dimensions are rated significantly more positive after working with the learning modules (post survey). The effect for the manageability is particularly high.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Milena Peperkorn, Timo Beckmann, Alina Knabbe, Timo Ehmke, Peter Paulus

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Sämtliche Inhalte der HLZ werden freigegeben unter der Creative-Commons-Lizenz Namensnennung, Weitergabe unter gleichen Bedingungen, Version 4.0 International (CC BY-SA 4.0). Die Urheber_innen und die Rechteinhaber_innen der in der HLZ veröffentlichten Beiträge gewähren grundsätzlich allen Nutzer_innen unwiderruflich das freie, weltweite Zugangsrecht zu diesen Veröffentlichungen. Unter der Bedingung, dass Autor_innen und Herausgeber_innen gemäß der Zitationshinweise sowie die Lizenz als »Lizenz: CC BY-SA 4.0« einschließlich der untenstehenden Lizenz-URL genannt werden, dürfen die Beiträge der HLZ vervielfältigt, weitergereicht und auf beliebige Weise genutzt werden, auch kommerziell und ebenso online wie in gedruckter oder anderer Form. Auch die Bearbeitung ist erlaubt unter der zusätzlichen Bedingung, dass das neu entstandene Werk als Bearbeitung gekennzeichnet wird und im Falle einer Veröffentlichung unter derselben Lizenz wie in der HLZ freigegeben wird.