(Civic) Educational Reconstruction and Citizens’ Societal Conceptions
An Exemplary Analysis of Democratic Beliefs and Conceptions
DOI:
https://doi.org/10.11576/hlz-2696Keywords:
Model of Educational Reconstruction, students’ conceptions, belief system, citizens’ societal conceptions, democracyAbstract
The Model of Educational Reconstruction has established itself in the research field of civic education, especially when it comes to the analysis of citizens’ societal conceptions (Fischer & Lange, 2014). Due to the normative nature of the field, additional emphasis is put on the clarification and reflection of the normative goals of civic education, which are used as standards to justify the diversification of political beliefs through didactic interventions (Lange, 2010). Thus, the “civic educational reconstruction” expands the model to better match the normative nature of civic education. However, the links between the research on students’ conceptions in civic education and the Model of Educational Reconstruction are inconsistent. This article thus presents the Model of the Civic Educational Reconstruction as well as its points of reference and discusses different approaches and topics of research in civic education. The model as well as its theoretic foundations are applied by analyzing students’ conceptions of democracy. These conceptions show a strong normative connotation of the term and a close connection to other concepts. While one student has very positive beliefs about democracy and describes it as participation in all areas of life, another student sees democracy as being dominated by economic power positions. Finally, this article describes how the methodological concept of the Civic Educational Reconstruction is integrated into teacher training at the University of Hannover.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Bastian Vajen, Steve Kenner, Christoph Wolf, Dirk Lange

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Sämtliche Inhalte der HLZ werden freigegeben unter der Creative-Commons-Lizenz Namensnennung, Weitergabe unter gleichen Bedingungen, Version 4.0 International (CC BY-SA 4.0). Die Urheber_innen und die Rechteinhaber_innen der in der HLZ veröffentlichten Beiträge gewähren grundsätzlich allen Nutzer_innen unwiderruflich das freie, weltweite Zugangsrecht zu diesen Veröffentlichungen. Unter der Bedingung, dass Autor_innen und Herausgeber_innen gemäß der Zitationshinweise sowie die Lizenz als »Lizenz: CC BY-SA 4.0« einschließlich der untenstehenden Lizenz-URL genannt werden, dürfen die Beiträge der HLZ vervielfältigt, weitergereicht und auf beliebige Weise genutzt werden, auch kommerziell und ebenso online wie in gedruckter oder anderer Form. Auch die Bearbeitung ist erlaubt unter der zusätzlichen Bedingung, dass das neu entstandene Werk als Bearbeitung gekennzeichnet wird und im Falle einer Veröffentlichung unter derselben Lizenz wie in der HLZ freigegeben wird.