Quality standards for lesson planning in the subject of general studies
DOI:
https://doi.org/10.4119/hlz-2557Keywords:
teacher training, lesson planning, competences, quality standards, general studiesAbstract
In the context of the output orientation after the PISA study, competences and standards were implemented at all levels of the education system, on the basis of which it was to be standardised and made verifiable. Beyond the function of quality assurance and quality development at the institutional level, standards at the individual level are also associated with hopes of transparency and objective performance assessment. In this respect, however, a discrepancy between claim and reality can be observed, which can be illustrated with regard to the standards for teacher training using the example of planning competence in general studies. Although their relevance is emphasised and their training defined accordingly in curricula, for the accompanying standards a lack of precision as well as a lack of theoretical foundation can be observed Their fundamental potential for the foundation of objective assessment procedures is thus not exhausted. The present paper reacts to the analysis of this state by describing the development of so-called quality standards. These were derived by content analysis on the basis of a previously developed competency model and then validated by specialist heads of the state of North Rhine-Westphalia. The description of their development process is followed by a concluding discussion on the benefits of quality standards for teacher training in the first and second phases.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Alexander Kirsch

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Sämtliche Inhalte der HLZ werden freigegeben unter der Creative-Commons-Lizenz Namensnennung, Weitergabe unter gleichen Bedingungen, Version 4.0 International (CC BY-SA 4.0). Die Urheber_innen und die Rechteinhaber_innen der in der HLZ veröffentlichten Beiträge gewähren grundsätzlich allen Nutzer_innen unwiderruflich das freie, weltweite Zugangsrecht zu diesen Veröffentlichungen. Unter der Bedingung, dass Autor_innen und Herausgeber_innen gemäß der Zitationshinweise sowie die Lizenz als »Lizenz: CC BY-SA 4.0« einschließlich der untenstehenden Lizenz-URL genannt werden, dürfen die Beiträge der HLZ vervielfältigt, weitergereicht und auf beliebige Weise genutzt werden, auch kommerziell und ebenso online wie in gedruckter oder anderer Form. Auch die Bearbeitung ist erlaubt unter der zusätzlichen Bedingung, dass das neu entstandene Werk als Bearbeitung gekennzeichnet wird und im Falle einer Veröffentlichung unter derselben Lizenz wie in der HLZ freigegeben wird.