Seminarkonzept zur videogestützten Lehre im beruflichen Lehramtsstudium unter dem Analysefokus „Umgang mit Heterogenität“
DOI:
https://doi.org/10.4119/hlz-2556Abstract
In the setting of vocational education and the corresponding pre-service teacher education, the potential of Professional Vision based on authentic videosequences has been researched insufficiently so far. This article addresses the question of how authentic videosequences, recorded at vocational schools, can foster professional vision of pre-service teachers regarding their ability of dealing with diversity in vocational education. The difference in age of the trainees and the specific didactic context in vocational schools in contrast to the general teaching results in changed requirements for the use of authentic videosequences. Due to the specific video material, current findings on professional vision based on authentic videosequences referring to the primary and secondary level cannot be fully transferred. This article deals with a short theoretical modelling of an analysis focus regarding the dealing with diversity in vocational education. With referring to classroom management and activation, necessary and sufficient conditions for a purposeful dealing with diversity are presented. The following is a description of the seminar concept over a period of seven weeks, during which the didactically intended goal of Professional Vision regarding the ability of dealing with diversity. Selected videosequences were embedded in a specific analysis tool and analyzed by the students concerning necessary and sufficient conditions for a purposive dealing with diversity in the seminars. Finally, selected results of the evaluation are highlighted.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Wilhelm Koschel, Ulrike Weyland

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Sämtliche Inhalte der HLZ werden freigegeben unter der Creative-Commons-Lizenz Namensnennung, Weitergabe unter gleichen Bedingungen, Version 4.0 International (CC BY-SA 4.0). Die Urheber_innen und die Rechteinhaber_innen der in der HLZ veröffentlichten Beiträge gewähren grundsätzlich allen Nutzer_innen unwiderruflich das freie, weltweite Zugangsrecht zu diesen Veröffentlichungen. Unter der Bedingung, dass Autor_innen und Herausgeber_innen gemäß der Zitationshinweise sowie die Lizenz als »Lizenz: CC BY-SA 4.0« einschließlich der untenstehenden Lizenz-URL genannt werden, dürfen die Beiträge der HLZ vervielfältigt, weitergereicht und auf beliebige Weise genutzt werden, auch kommerziell und ebenso online wie in gedruckter oder anderer Form. Auch die Bearbeitung ist erlaubt unter der zusätzlichen Bedingung, dass das neu entstandene Werk als Bearbeitung gekennzeichnet wird und im Falle einer Veröffentlichung unter derselben Lizenz wie in der HLZ freigegeben wird.