How Do Biodiversity Researchers Reconcile Professional Knowledge and Personal Nature Experience?
An Attempt to Clarify Socioscientific Issues
DOI:
https://doi.org/10.11576/hlz-2550Keywords:
Biodiversity, Model of Educational Reconstruction, Experts, Group discussions, Grounded TheoryAbstract
With respect to the Model of Educational Reconstruction, the clarification of science contents is usually done with the aim to identify basic ideas and representations. In the context of this study, we widened the scope of the scientific clarification, as we included biodiversity researchers’ personal nature experiences. The underlying assumption was that these experts seem to have established an individual relationship to biodiversity beyond their professional knowledge. We used group discussions to collect data and analysed it by coding steps of the Grounded Theory methodology. We reconstructed two different phenomena: dissociating both approaches and conciliating both approaches. According to the model, we also investigated students’ perspectives on biological diversity. For this purpose, we carried out group discussions with 18 adolescents. The data was also analysed qualitatively. Our findings show that students refer to scientific concepts as well as to subjective and emotional aspects, when they think of biodiversity. We finally compared the students’ perspectives with those of the experts and derived guidelines for teaching biodiversity.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Judith Wiegelmann, Jörg Zabel

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Sämtliche Inhalte der HLZ werden freigegeben unter der Creative-Commons-Lizenz Namensnennung, Weitergabe unter gleichen Bedingungen, Version 4.0 International (CC BY-SA 4.0). Die Urheber_innen und die Rechteinhaber_innen der in der HLZ veröffentlichten Beiträge gewähren grundsätzlich allen Nutzer_innen unwiderruflich das freie, weltweite Zugangsrecht zu diesen Veröffentlichungen. Unter der Bedingung, dass Autor_innen und Herausgeber_innen gemäß der Zitationshinweise sowie die Lizenz als »Lizenz: CC BY-SA 4.0« einschließlich der untenstehenden Lizenz-URL genannt werden, dürfen die Beiträge der HLZ vervielfältigt, weitergereicht und auf beliebige Weise genutzt werden, auch kommerziell und ebenso online wie in gedruckter oder anderer Form. Auch die Bearbeitung ist erlaubt unter der zusätzlichen Bedingung, dass das neu entstandene Werk als Bearbeitung gekennzeichnet wird und im Falle einer Veröffentlichung unter derselben Lizenz wie in der HLZ freigegeben wird.