Understanding and shaping the handling of diversity in schools
An insight into a learning and research workshop at the University of Münster
DOI:
https://doi.org/10.4119/hlz-2537Keywords:
action research, reflective practitioner, teachers’ beliefs and attitudes, adaptive teachingAbstract
Teacher beliefs and attitudes have proven to be significant for professional action in inclusive settings. The reflection and development of one’s own attitudes thus becomes an important task of teacher education and the professionalization of teacher students. How this shall be realized within the framework of a learning and research workshop at the Institute for Educational Science of the University of Münster, is shown by the following remarks. Special importance is attached to action research. There, the reflexive examination of one’s own situated point of view and concepts of normality is explicitly included in the process of research (self-study). In this way, research-based learning about the school-based dealing with diversity also becomes a research-based learning about oneself. In addition, the concept of action research explicitly links the reflective access to the school field with practical action. This connection can also be found in the learning and research workshop described here, in which not only the understanding but also the design of school practice is pursued. How this can look concretely, is exemplified by the example of testing adaptive teaching
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Andreas Feindt, Christian Fischer, Horst Zeinz

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Sämtliche Inhalte der HLZ werden freigegeben unter der Creative-Commons-Lizenz Namensnennung, Weitergabe unter gleichen Bedingungen, Version 4.0 International (CC BY-SA 4.0). Die Urheber_innen und die Rechteinhaber_innen der in der HLZ veröffentlichten Beiträge gewähren grundsätzlich allen Nutzer_innen unwiderruflich das freie, weltweite Zugangsrecht zu diesen Veröffentlichungen. Unter der Bedingung, dass Autor_innen und Herausgeber_innen gemäß der Zitationshinweise sowie die Lizenz als »Lizenz: CC BY-SA 4.0« einschließlich der untenstehenden Lizenz-URL genannt werden, dürfen die Beiträge der HLZ vervielfältigt, weitergereicht und auf beliebige Weise genutzt werden, auch kommerziell und ebenso online wie in gedruckter oder anderer Form. Auch die Bearbeitung ist erlaubt unter der zusätzlichen Bedingung, dass das neu entstandene Werk als Bearbeitung gekennzeichnet wird und im Falle einer Veröffentlichung unter derselben Lizenz wie in der HLZ freigegeben wird.