Professionalization and profession-related counseling
Das Tübinger Projekt ProfiL
DOI:
https://doi.org/10.4119/hlz-2527Keywords:
professionalizaiton, counseling, developmental task, professional biography, teacher trainingAbstract
The article presents an individualized counseling offer aimed at profession-related reflection, which can be used by interested student teachers in addition to the regular curriculum. The concept of ProfiL (German for: professionrelated counseling program for teacher students) is based on theoretical assumptions and empirical findings that show the effectiveness of previous biographical experiences for knowledge acquisition, but also for the development of the professional self-image as a teacher from a biographical perspective. This focuses on individual, (professional) biographical experiences and convictions, which, in confrontation with the objective requirements of the teacher training program, form the conditions and prerequisites for individual professionalization. The ProfiL counseling offer is therefore established as a specially protected reflection space beyond assessment- and achievement-oriented courses. ProfiL facilitates to reflect on biographically relevant aspects of developmental tasks in becoming a teacher. In this way it promotes and supports more targeted professionalization processes already during the studies.
The specific potential, which lies in counselling as support form for encouraging reflection, but also conceptual contents of ProfiL, the methodological implementation process and the concrete arrangements of the counseling groups are discussed.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Petra Bauer, Aline Christ, Kathrin Kniep, Marie Lange, Marc Weinhardt

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Sämtliche Inhalte der HLZ werden freigegeben unter der Creative-Commons-Lizenz Namensnennung, Weitergabe unter gleichen Bedingungen, Version 4.0 International (CC BY-SA 4.0). Die Urheber_innen und die Rechteinhaber_innen der in der HLZ veröffentlichten Beiträge gewähren grundsätzlich allen Nutzer_innen unwiderruflich das freie, weltweite Zugangsrecht zu diesen Veröffentlichungen. Unter der Bedingung, dass Autor_innen und Herausgeber_innen gemäß der Zitationshinweise sowie die Lizenz als »Lizenz: CC BY-SA 4.0« einschließlich der untenstehenden Lizenz-URL genannt werden, dürfen die Beiträge der HLZ vervielfältigt, weitergereicht und auf beliebige Weise genutzt werden, auch kommerziell und ebenso online wie in gedruckter oder anderer Form. Auch die Bearbeitung ist erlaubt unter der zusätzlichen Bedingung, dass das neu entstandene Werk als Bearbeitung gekennzeichnet wird und im Falle einer Veröffentlichung unter derselben Lizenz wie in der HLZ freigegeben wird.