Internship reports as causes of reflection?
Reflection between professionalization hope and coping with practice in the first phase of teacher training
DOI:
https://doi.org/10.4119/hlz-2505Keywords:
reflection, internship reports, university teacher training, professionalization, praxeological sociology of knowledge, documentary methodAbstract
This article examines the question in what way the request to prepare internship reports can stimulate reflection processes of students. Based on the manifold hopes of professionalization connected with reflection in the discourse on university teacher training, the structural-theoretical approach according to Helsper and reflection-theoretical statements of Häcker are compared with each other and thus characteristics of reflection elaborated (chapter 1). Then – partly in contrast to these positions – the understanding of reflection of the Praxeological Sociology of Knowledge according to Bohnsack is unfolded. According to this, reflection can be differentiated into implicit and theoretical reflection (chapter 2). Based on open questions arising from the approaches, the questions for data analysis, the project context (accompanying seminar to a professional field-related practical study) and the methodological approach (analysis of 26 student internship reports with the use of the documentary method) are revealed (chapter 3). Using one case as an example and including selective comparative cases, forms of reflections are then traced in internship reports as they had to be prepared by the students in the context of the accompanying seminar. The result shows to which practice implicit reflections refer and which form of theoretical reflection occurs (chapter 4). Based on these results, the potential of internship reports for initiating reflections of student is discussed. It is also examined how university teacher training might look like, based on reflections already carried out by students (chapter 5).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Jan-Hendrik Hinzke

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Sämtliche Inhalte der HLZ werden freigegeben unter der Creative-Commons-Lizenz Namensnennung, Weitergabe unter gleichen Bedingungen, Version 4.0 International (CC BY-SA 4.0). Die Urheber_innen und die Rechteinhaber_innen der in der HLZ veröffentlichten Beiträge gewähren grundsätzlich allen Nutzer_innen unwiderruflich das freie, weltweite Zugangsrecht zu diesen Veröffentlichungen. Unter der Bedingung, dass Autor_innen und Herausgeber_innen gemäß der Zitationshinweise sowie die Lizenz als »Lizenz: CC BY-SA 4.0« einschließlich der untenstehenden Lizenz-URL genannt werden, dürfen die Beiträge der HLZ vervielfältigt, weitergereicht und auf beliebige Weise genutzt werden, auch kommerziell und ebenso online wie in gedruckter oder anderer Form. Auch die Bearbeitung ist erlaubt unter der zusätzlichen Bedingung, dass das neu entstandene Werk als Bearbeitung gekennzeichnet wird und im Falle einer Veröffentlichung unter derselben Lizenz wie in der HLZ freigegeben wird.