Theory-based Reflection of Teaching Experience as a Chance to Professionalize
Deutsch
DOI:
https://doi.org/10.4119/hlz-2502Keywords:
Projekts including teaching practice, reflection combining pedagogical content theory and practical experience, professionalization, teacher training, school practiceAbstract
Teaching experiences in schools are highly relevant to future teachers. In terms of professional assets, it is very important to reflect these teaching experiences. The reflection aims at combining pedagogical content theory and practical experience. The interdisciplinary research and development project named Praxisprojekte in Kooperationsschulen is a part of the Qualitätsoffensive Lehrerbildung at the University of Münster and focuses on the question to what extent theorybased reflection processes can be initiated, accompanied and evaluated. Therefore the participating subjects German, History, Geography and Mathematics developed a reflectory model called ProRefiT deductively in order to support the students of the subjects concerned. The reflectory processes take place during university seminars using the model to prepare and guide the students. At the end, a report is supposed to be conducted by the students. This article presents the model and its application in seminars in detail. Thus, it describes the model’s individual phases. The explicit sequence is intended to guide the novice students. The question to what extent the theory-based developed ProRefiT-model has proved its practicability in concrete implementation will be explored by an explorative analysis of student reflection reports. It is specifically examined to what extent the quality of the realization of single steps affects the entire reflection process. Fundamental is here the assumption that the theory-based reflection on teaching experience offers a chance of professionalization in the sense of the development of essential teacher competences.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Vanessa Kilimann, Sebastian Krüger, Katja Winter

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Sämtliche Inhalte der HLZ werden freigegeben unter der Creative-Commons-Lizenz Namensnennung, Weitergabe unter gleichen Bedingungen, Version 4.0 International (CC BY-SA 4.0). Die Urheber_innen und die Rechteinhaber_innen der in der HLZ veröffentlichten Beiträge gewähren grundsätzlich allen Nutzer_innen unwiderruflich das freie, weltweite Zugangsrecht zu diesen Veröffentlichungen. Unter der Bedingung, dass Autor_innen und Herausgeber_innen gemäß der Zitationshinweise sowie die Lizenz als »Lizenz: CC BY-SA 4.0« einschließlich der untenstehenden Lizenz-URL genannt werden, dürfen die Beiträge der HLZ vervielfältigt, weitergereicht und auf beliebige Weise genutzt werden, auch kommerziell und ebenso online wie in gedruckter oder anderer Form. Auch die Bearbeitung ist erlaubt unter der zusätzlichen Bedingung, dass das neu entstandene Werk als Bearbeitung gekennzeichnet wird und im Falle einer Veröffentlichung unter derselben Lizenz wie in der HLZ freigegeben wird.