Is the reflecticity of teacher students changeable?
A study on the constribution of the Reckahner Refelctions on the Ethics of Pedagogical Releations to teacher education
DOI:
https://doi.org/10.4119/hlz-2497Keywords:
teacher, professionalism, ethics, behaviour, teacher-student-relationshipAbstract
Problematic behavior by teachers towards pupils is not a rare phenomenon as empirical studies have shown (Krumm, Lamberger-Baumann & Haider, 1997; Schubarth & Ulbricht, 2015). To encourage teachers in their capability to reflect their own but also their colleagues’ behavior, the Reckahner Reflections on the Ethics of Pedagogical Relations were developed. It is an open question if the “Reckahner Reflections” can indeed stimulate teachers’ and teacher students’ reflectivity. Based on the model of reflectivity as learning to notice (van Es & Sherin, 2002), we implemented a pre-post design investigating N = 77 teacher students. We tested if the confrontation with the Reckahner Reflections relates to noticing problematic teacher behavior and if the teacher students evaluate possible actions against problematic teacher behavior more positively. Further, we investigated if noticing teacher behavior as more problematic relates to the general sensitivity with regard to unfairness and the evaluation of possible actions. The study revealed that the teacher students noticed the teacher behavior as more problematic after the confrontation with the Reckahner Reflections. Moreover, there were relations between noticing problematic teacher behavior and the evaluation of possible actions, but not to the general sensibility to unfairness.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Jennifer Lambrecht, Stefanie Bosse

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Sämtliche Inhalte der HLZ werden freigegeben unter der Creative-Commons-Lizenz Namensnennung, Weitergabe unter gleichen Bedingungen, Version 4.0 International (CC BY-SA 4.0). Die Urheber_innen und die Rechteinhaber_innen der in der HLZ veröffentlichten Beiträge gewähren grundsätzlich allen Nutzer_innen unwiderruflich das freie, weltweite Zugangsrecht zu diesen Veröffentlichungen. Unter der Bedingung, dass Autor_innen und Herausgeber_innen gemäß der Zitationshinweise sowie die Lizenz als »Lizenz: CC BY-SA 4.0« einschließlich der untenstehenden Lizenz-URL genannt werden, dürfen die Beiträge der HLZ vervielfältigt, weitergereicht und auf beliebige Weise genutzt werden, auch kommerziell und ebenso online wie in gedruckter oder anderer Form. Auch die Bearbeitung ist erlaubt unter der zusätzlichen Bedingung, dass das neu entstandene Werk als Bearbeitung gekennzeichnet wird und im Falle einer Veröffentlichung unter derselben Lizenz wie in der HLZ freigegeben wird.