The Reflexionsprüfung (Reflection Exam) as a format for linking theory and practice in teacher-training
Opportunities for reflection in mathematics education during the Praxissemester (Practical Semester)
DOI:
https://doi.org/10.4119/hlz-2493Keywords:
mathematics lessons, practical semester, reflection, opportunities for reflection, linking theory and practiceAbstract
The Praxissemester (practical semester) module of the master’s degree course in mathematics education at Bielefeld University is finished with the Reflexionsprüfung (Reflection Exam) at the end of the Praxissemester. In the courses before and during the Praxissemester, theory and practice are systematically linked by multiple opportunities for reflection and by guided reflection processes, which are intended to enhance students’ competencies and prepare them for the exam. In this article, we present the Reflexionsprüfung, demonstrate how it is embedded in the module, and how we explicitly focus on linking theory and practice. We also illustrate exemplary opportunities for reflection, which arise during teaching situations in the Praxissemester, and how these mathematically rich situations can be analyzed using the ALACT-model by Korthagen. For evaluation and further development of our concept, we assessed students’ perception and attitudes towards the Reflexionsprüfung by a questionnaire. The results show that the students consider this type of exam as highly meaningful and profitable for their personal learning progress. Furthermore, the Reflexionsprüfung prompted students to notice connections between theoretical knowledge and competencies in the classroom, and indicated this was very positive for their own development as a teacher.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Miriam M. Lüken, Nicole Wellensiek, Thomas Rottmann

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Sämtliche Inhalte der HLZ werden freigegeben unter der Creative-Commons-Lizenz Namensnennung, Weitergabe unter gleichen Bedingungen, Version 4.0 International (CC BY-SA 4.0). Die Urheber_innen und die Rechteinhaber_innen der in der HLZ veröffentlichten Beiträge gewähren grundsätzlich allen Nutzer_innen unwiderruflich das freie, weltweite Zugangsrecht zu diesen Veröffentlichungen. Unter der Bedingung, dass Autor_innen und Herausgeber_innen gemäß der Zitationshinweise sowie die Lizenz als »Lizenz: CC BY-SA 4.0« einschließlich der untenstehenden Lizenz-URL genannt werden, dürfen die Beiträge der HLZ vervielfältigt, weitergereicht und auf beliebige Weise genutzt werden, auch kommerziell und ebenso online wie in gedruckter oder anderer Form. Auch die Bearbeitung ist erlaubt unter der zusätzlichen Bedingung, dass das neu entstandene Werk als Bearbeitung gekennzeichnet wird und im Falle einer Veröffentlichung unter derselben Lizenz wie in der HLZ freigegeben wird.