Structure formation maps as a didactic tool for teaching evaluation and reflection of subjective theories
DOI:
https://doi.org/10.4119/hlz-2486Keywords:
Structure Formation Maps, Subjective Theories, Professionalization, Evaluation, Reflection, Good inclusive teachingAbstract
Subjective theories are guiding action and therefore influence how teachers plan and conduct their teaching. The article describes how students can work out their subjective theories with the help of a structure-laying technique and thus make them accessible for reflection. The structure formation maps should represent the subjective theories of the students as adequately as possible by representing the contents of the subjective theories by conceptual cards and relations by arrows. The structure formation maps can, for example, be drawn up in the first and last session of a seminar. Teachers can use the maps to plan their courses adaptively by referring to the subjective theories of their students. At the same time, the structure formation maps can be used for evaluation by comparing the versions from the beginning and end of the seminar. This allows conclusions to be drawn about the learning progress of the students. To illustrate this, two structure formation maps to the topic of good inclusive teaching, which a learner as drawn up before and after a seminar, are analysed exemplarily.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Ann-Christin Faix

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Sämtliche Inhalte der HLZ werden freigegeben unter der Creative-Commons-Lizenz Namensnennung, Weitergabe unter gleichen Bedingungen, Version 4.0 International (CC BY-SA 4.0). Die Urheber_innen und die Rechteinhaber_innen der in der HLZ veröffentlichten Beiträge gewähren grundsätzlich allen Nutzer_innen unwiderruflich das freie, weltweite Zugangsrecht zu diesen Veröffentlichungen. Unter der Bedingung, dass Autor_innen und Herausgeber_innen gemäß der Zitationshinweise sowie die Lizenz als »Lizenz: CC BY-SA 4.0« einschließlich der untenstehenden Lizenz-URL genannt werden, dürfen die Beiträge der HLZ vervielfältigt, weitergereicht und auf beliebige Weise genutzt werden, auch kommerziell und ebenso online wie in gedruckter oder anderer Form. Auch die Bearbeitung ist erlaubt unter der zusätzlichen Bedingung, dass das neu entstandene Werk als Bearbeitung gekennzeichnet wird und im Falle einer Veröffentlichung unter derselben Lizenz wie in der HLZ freigegeben wird.