Dealing with norm and knowledge horizons in the context of reconstructive case work at the interface of subject-related didactics and general didactics
Perspectives from a joint seminar
DOI:
https://doi.org/10.4119/hlz-2481Keywords:
norm horizons, knowledge horizons, subject-related didactics, general didactics, teacher education, reconstructive caseworkAbstract
Reconstructing real cases of teaching in a stress-reduced atmosphere offers the possibility for an objective and critical analysis of teaching practices in the context of teacher education. At the same time, this requires specific competencies and knowledge from the students and it also raises questions about the normative embedding of case work. The article specifies these general challenges of reconstructive case work using the example of a seminar for student teachers, which was designed and implemented at Technische Universität Dresden by the Didactics of German in collaboration with the General Didactics. As one key topic proves to be the question of how putting the different normative horizons – subjectrelated didactic horizons, general didactic horizons, and individual horizons – into a reflected relationship can succeed in the seminar. By doing this, we will raise the issue of the knowledge base that is necessary for such a seminar setting, but which the student teachers may not have prior to it. Finally, the article addresses the following question: to what extent does linking subject-related and general didactic approaches to one another have the potential to benefit or overload students in this kind of seminar? The article thus develops questions that need to be clarified by empirical investigations, but which also need to be discussed with regard to the further development of teacher training programs.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Tobias Bauer, Dorothee Wieser

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Sämtliche Inhalte der HLZ werden freigegeben unter der Creative-Commons-Lizenz Namensnennung, Weitergabe unter gleichen Bedingungen, Version 4.0 International (CC BY-SA 4.0). Die Urheber_innen und die Rechteinhaber_innen der in der HLZ veröffentlichten Beiträge gewähren grundsätzlich allen Nutzer_innen unwiderruflich das freie, weltweite Zugangsrecht zu diesen Veröffentlichungen. Unter der Bedingung, dass Autor_innen und Herausgeber_innen gemäß der Zitationshinweise sowie die Lizenz als »Lizenz: CC BY-SA 4.0« einschließlich der untenstehenden Lizenz-URL genannt werden, dürfen die Beiträge der HLZ vervielfältigt, weitergereicht und auf beliebige Weise genutzt werden, auch kommerziell und ebenso online wie in gedruckter oder anderer Form. Auch die Bearbeitung ist erlaubt unter der zusätzlichen Bedingung, dass das neu entstandene Werk als Bearbeitung gekennzeichnet wird und im Falle einer Veröffentlichung unter derselben Lizenz wie in der HLZ freigegeben wird.