Professionalization of Prospective German teachers – A Conversation-Analytical Reconstruction of Explanations with Regard to Systematic Writing Knowledge
DOI:
https://doi.org/10.4119/hlz-2448Keywords:
professionalization, language didactics, reconstruction, conversation analysis, explanations, primary schoolAbstract
The contribution deals with the reconstruction of interactive expla-nations in authentic situations of individual reading and spelling promotion from a conversation-analytical perspective. In the videographed classes, the basics of the syllabic analytical method according to Röber (2009, 2015) are worked on. This concept emphasizes the importance of the syllable for the process of written language acquisition. Two explanatory sequences are contrastively analyzed in which student teachers explain the differences between open and closed main syl-lables. It has proved to be important to describe how the students situatively and interactively structure the explanations, and how the subject matter is shaped. It is examined how the student teachers respond to the pupils’ contributions and how they succeed or fail managing the explanation process and producing knowledge interactively. The analysis shows that both students have the relevant knowledge of the German writing system and appropriate didactic knowledge for teaching the learning object. However, they succeed very differently in embedding this knowledge in the situational context. Finally, the extent to which these findings can be used for concepts and implementations of research-based learning in high-er education will be discussed.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Catherina Herzig

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Sämtliche Inhalte der HLZ werden freigegeben unter der Creative-Commons-Lizenz Namensnennung, Weitergabe unter gleichen Bedingungen, Version 4.0 International (CC BY-SA 4.0). Die Urheber_innen und die Rechteinhaber_innen der in der HLZ veröffentlichten Beiträge gewähren grundsätzlich allen Nutzer_innen unwiderruflich das freie, weltweite Zugangsrecht zu diesen Veröffentlichungen. Unter der Bedingung, dass Autor_innen und Herausgeber_innen gemäß der Zitationshinweise sowie die Lizenz als »Lizenz: CC BY-SA 4.0« einschließlich der untenstehenden Lizenz-URL genannt werden, dürfen die Beiträge der HLZ vervielfältigt, weitergereicht und auf beliebige Weise genutzt werden, auch kommerziell und ebenso online wie in gedruckter oder anderer Form. Auch die Bearbeitung ist erlaubt unter der zusätzlichen Bedingung, dass das neu entstandene Werk als Bearbeitung gekennzeichnet wird und im Falle einer Veröffentlichung unter derselben Lizenz wie in der HLZ freigegeben wird.