Double Grade of Professionalization of Teachers? How Research-based Learning in PE Teacher Training Can Contribute to This Theoretical Approach
DOI:
https://doi.org/10.4119/hlz-2444Keywords:
double grade of professionalization, change of role and perspective, research-based learning, PE teacher trainingAbstract
According to a common profession-theoretical understanding, teachers should have at their disposal both a reflective research-driven habitus as well as content-related and didactic professional competence. However, PE stu-dents often do not necessarily experience the need for such double professional-ism in practice, which is why they often attribute little importance to the devel-opment of a research-driven habitus as part of their professionalization. This phenomenon contrasts with the proclaimed need for a double qualification, which can be implemented by the academic didactic approach of research-based learn-ing. Especially in PE teachers’ training, not only the shift from a learner’s to a teachers’ perspective can be achieved through research-based learning, but also the shift of roles from an athlete to a coordinator of motion-cultural activity. However, both shifts require an explicit, early and continuous engagement in the various fields of competences, addressing content-related and didactic skills and research methods from early on. The article discusses theoretical demands and subject-related challenges and opportunities of research-based learning and how it may contribute to professionalization. Finally, practical recommendations for its didactic implementation are addressed, which are derived from a combination of theoretical positions and empirical findings.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Nils Ukley, Natalie Fast, Bernd Gröben, Valerie Kastrup

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Sämtliche Inhalte der HLZ werden freigegeben unter der Creative-Commons-Lizenz Namensnennung, Weitergabe unter gleichen Bedingungen, Version 4.0 International (CC BY-SA 4.0). Die Urheber_innen und die Rechteinhaber_innen der in der HLZ veröffentlichten Beiträge gewähren grundsätzlich allen Nutzer_innen unwiderruflich das freie, weltweite Zugangsrecht zu diesen Veröffentlichungen. Unter der Bedingung, dass Autor_innen und Herausgeber_innen gemäß der Zitationshinweise sowie die Lizenz als »Lizenz: CC BY-SA 4.0« einschließlich der untenstehenden Lizenz-URL genannt werden, dürfen die Beiträge der HLZ vervielfältigt, weitergereicht und auf beliebige Weise genutzt werden, auch kommerziell und ebenso online wie in gedruckter oder anderer Form. Auch die Bearbeitung ist erlaubt unter der zusätzlichen Bedingung, dass das neu entstandene Werk als Bearbeitung gekennzeichnet wird und im Falle einer Veröffentlichung unter derselben Lizenz wie in der HLZ freigegeben wird.