Editorial
DOI:
https://doi.org/10.4119/hlz-2442Keywords:
professional development in teacher training, research-based learning, subject didacticsAbstract
According to current theories, professional teachers conceive their area of action (i.e. the classroom) as a basically ambiguous space that requires to establish constantly and reflexively an interrelation between situative contingen-cies and professional knowledge. In this view, professionalism means the ability to actualize and calibrate professional knowledge and situational awareness in ac-cordance with interactively embedded requirements of perception and action. Goodwin (1994, 2018) labels such an ongoing calibration of professional knowl-edge and situational awareness as “professional vision”. To acquire a profession-al vision means to perceive (scientific) discipline’s objects as part of the profes-sionally appropriate practices of naming, assessing, and acting. In teacher edu-cation, concepts of research-based learning are widely discussed as a way to promote professional vision, and thus the development of professionalism. These concepts stress the structural similarities between researching and teaching, both featuring an open-mind attitude towards situative characteristics and contingen-cies, and construction and selection as a key to knowledge building and under-standing of the situation. It is this special issue’s objective to introduce and dis-cuss current conceptions of research-based learning from the area of subject didactics. Focus is on the theory-based reconstruction of processes of profession-al development in the context of practical teacher training during university edu-cation. The contributions present an interdisciplinary approach to research-based learning, and otherwise discuss first results from German didactics, philosophy, sport and social science education, and, finally, German as a second language
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Friederike Kern, Björn Stövesand

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Sämtliche Inhalte der HLZ werden freigegeben unter der Creative-Commons-Lizenz Namensnennung, Weitergabe unter gleichen Bedingungen, Version 4.0 International (CC BY-SA 4.0). Die Urheber_innen und die Rechteinhaber_innen der in der HLZ veröffentlichten Beiträge gewähren grundsätzlich allen Nutzer_innen unwiderruflich das freie, weltweite Zugangsrecht zu diesen Veröffentlichungen. Unter der Bedingung, dass Autor_innen und Herausgeber_innen gemäß der Zitationshinweise sowie die Lizenz als »Lizenz: CC BY-SA 4.0« einschließlich der untenstehenden Lizenz-URL genannt werden, dürfen die Beiträge der HLZ vervielfältigt, weitergereicht und auf beliebige Weise genutzt werden, auch kommerziell und ebenso online wie in gedruckter oder anderer Form. Auch die Bearbeitung ist erlaubt unter der zusätzlichen Bedingung, dass das neu entstandene Werk als Bearbeitung gekennzeichnet wird und im Falle einer Veröffentlichung unter derselben Lizenz wie in der HLZ freigegeben wird.