Competence Orientation and Inclusion – An Integration on Classroom Level
DOI:
https://doi.org/10.4119/hlz-2437Keywords:
competence orientation, inclusion, inclusive education, standardization, individualizationAbstract
In the context of recent educational reforms, competence orientation and inclusion are often viewed as two central, yet incompatible concepts – that is, if competence orientation is understood as standardizing learning-outcomes and inclusion as integrating students with special educational needs. However, these
interpretations ignore an elementary relation: both competence -oriented and inclusive education aim at a broad and comprehensive support of all learners. This paper develops process-oriented standards for competence-oriented and inclusive teaching and learning, which are to contribute to the individual development of competences. First, I argue that the concepts of competence orientation and inclusion are often reduced to limited definitions and therefore presented as contradictory approaches. Second, following its etymology and its most influential definition by Franz E. Weinert, the term “competence” is divided into six dimensions of educational support. Based on these dimensions – the individual, cognitive, motivational, social, ethical-normative and performative dimension –, the text introduces educational standards, which neither relate to learning outcomes, nor do they focus on special educational needs. Instead, they concern the processes of teaching and learning in order to pave the way for individual development.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Julia Frohn

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Sämtliche Inhalte der HLZ werden freigegeben unter der Creative-Commons-Lizenz Namensnennung, Weitergabe unter gleichen Bedingungen, Version 4.0 International (CC BY-SA 4.0). Die Urheber_innen und die Rechteinhaber_innen der in der HLZ veröffentlichten Beiträge gewähren grundsätzlich allen Nutzer_innen unwiderruflich das freie, weltweite Zugangsrecht zu diesen Veröffentlichungen. Unter der Bedingung, dass Autor_innen und Herausgeber_innen gemäß der Zitationshinweise sowie die Lizenz als »Lizenz: CC BY-SA 4.0« einschließlich der untenstehenden Lizenz-URL genannt werden, dürfen die Beiträge der HLZ vervielfältigt, weitergereicht und auf beliebige Weise genutzt werden, auch kommerziell und ebenso online wie in gedruckter oder anderer Form. Auch die Bearbeitung ist erlaubt unter der zusätzlichen Bedingung, dass das neu entstandene Werk als Bearbeitung gekennzeichnet wird und im Falle einer Veröffentlichung unter derselben Lizenz wie in der HLZ freigegeben wird.