Promoting Students’ Perception of Autonomy in Class
A Teaching Concept for Teacher Trainees within the Framework of the Practical Semester for the Subject Biology
DOI:
https://doi.org/10.4119/hlz-2435Keywords:
autonomy, motivation, self-determination theory, teacher training, teaching concept, practical phaseAbstract
The development of students’ motivation during their school career is described as decreasing in several studies. Teachers often lack didacticmethodical skills to counteract this trend and foster their students’ motivation in class. Theoretical and empirical approaches to foster students’ motivation that have already been evaluated do not seem to find their way into practice, such as autonomy support in the sense of self-determination theory. In order to address these problems, a teaching concept based on self -determination theory was developed and evaluated, which should make the theoretical
discussions and empirical findings on fostering students’ autonomy accessible to teacher trainees and support their professional development regarding the support of students’ motivation. In the current contribution, the subject-specific, theoretical and didactic-methodological principles of this teaching concept as well as an exemplary implementation are depicted. Finally, the results of the formative and empirical evaluation as well as experiences in the implementation of the concept are reported.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Nadine Großmann, Stefan Fries, Matthias Wilde

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Sämtliche Inhalte der HLZ werden freigegeben unter der Creative-Commons-Lizenz Namensnennung, Weitergabe unter gleichen Bedingungen, Version 4.0 International (CC BY-SA 4.0). Die Urheber_innen und die Rechteinhaber_innen der in der HLZ veröffentlichten Beiträge gewähren grundsätzlich allen Nutzer_innen unwiderruflich das freie, weltweite Zugangsrecht zu diesen Veröffentlichungen. Unter der Bedingung, dass Autor_innen und Herausgeber_innen gemäß der Zitationshinweise sowie die Lizenz als »Lizenz: CC BY-SA 4.0« einschließlich der untenstehenden Lizenz-URL genannt werden, dürfen die Beiträge der HLZ vervielfältigt, weitergereicht und auf beliebige Weise genutzt werden, auch kommerziell und ebenso online wie in gedruckter oder anderer Form. Auch die Bearbeitung ist erlaubt unter der zusätzlichen Bedingung, dass das neu entstandene Werk als Bearbeitung gekennzeichnet wird und im Falle einer Veröffentlichung unter derselben Lizenz wie in der HLZ freigegeben wird.